Professionaliseren / reflecteren
Beheersindicatoren
Voor niveau twee:
- De student kan relevante ontwikkelingen en trends in het vakgebied aangeven.
- De student kan feedback op zijn handelen beoordelen en verwerken en kan onderbouwde feedback aan anderen geven.
- De student kan handelen volgens de algemeen aanvaarde codes en opvattingen die gelden in de beroepspraktijk.
- De student kan een presentatie verzorgen aan externen (buiten de opleiding) over het vakgebied, zijn ontwikkeling in het vakgebied en zijn ideeën voor zijn toekomst in het vakgebied.
- De student kan correct en leesbaar formuleren in het Nederlands en het Engels en is bekend met de communicatie- en media terminologie.
Voor niveau drie:
- De student investeert actief en continu in de ontwikkeling van zijn vakkennis door ontwikkelingen in het vakgebied bij te houden. De student vertoont hierbij een actieve lerende houding (leven lang leren).
- De student kan zijn eigen handelen kritisch en actief evalueren en kan op basis hiervan verbeterpunten benoemen en zijn beroepsmatig handelen verder optimaliseren.
- De student kan in een multidisciplinaire omgeving handelen. Hij kan de invloed en gevolgen van beslissingen of activiteiten op anderen, andere onderdelen van de organisatie of de maatschappij onderkennen.
- De student kan zijn visie op het vakgebied formuleren en overdragen.
Bewijs
De student kan relevante ontwikkelingen en trends in het vakgebied aangeven.
In het achtste blok, hebben wij voor media innovation de opdracht gekregen om een prototype te bouwen voor een nieuw product. Dit kon niet zomaar zonder enige onderzoek op de markt gebracht worden, maar moest schriftelijk beargumenteerd worden. In het dossier moest staan waar de producten voor waren en waarom dit een succes kon hebben in de markt op dat moment. Hier werden trends beschreven over de rages en hot items op dat moment.
Reflectie
Tijdens dit project, hebben wij veel gebruikt gemaakt van verschillende bronnen. Ik weet dat wij trends vaak op school hebben gehad en hoe wij het beste deze konden onderzoeken. Denk hierbij aan het DESTEP, en meso-, micro- en macrotends.
Ik vind het altijd heel moeilijk om het begin te vinden om dit soort onderzoeken te starten. Na een ruwe start, ging het balletje eindelijk rollen. Als ik eenmaal bezig ben, gaat het goed. Het mindere punt van mij in dit soort dingen is dat ik moeilijk op gang kom en daarna als het niet zo vlot meer gaat, ga ik het uitstellen. Vaak in deze gevallen stel ik het ook uit. Ik heb er een soort ritme van gemaakt. Ik moet eerlijk zijn, af en toe komt het in vlagen weer terug, maar kom ik op tijd achter dat ik uitstelgedrag vertoon.
De student kan feedback op zijn handelen beoordelen en verwerken en kan onderbouwde feedback aan anderen geven.
Hiervoor ga ik naar de les van overtuigend schrijven. Tijdens het vak stond feedback geven en ontvangen centraal. Tijdens deze les kregen wij ook verschillende manieren te leren om feedback te geven. Denk hierbij aan de term “onderbouwende kritiek”. De feedback die wij elkaar moesten geven, moest opgeschreven worden en toegepast worden op plekken waar het nodig was.
Reflectie
Dankzij de lessen overtuigend schrijven en adviseren, heb ik veel geleerd over het onderbouwen van feedback. Ik had voor deze lessen eerder mijn persoonlijke mening verteld, in plaats van feedback dat beargumenteerd kan worden door middel van het erbij halen van de Gestaltwetten. Dit zijn leuke oefeningen om te doen en heel leerzaam. Wat ik goed kon was vooral het positief overbrengen van punten die eigenlijk veel beter konden. Ik kan steeds beter mijn persoonlijke mening, waar het niet van toepassing is, buitenspel laten en alleen te vertrouwen op mijn vakkennis.
Het feedback zelf krijgen is een stuk minder positief. Als ik wat feedback kreeg, betrapte ik mijzelf om de feedback soms te persoonlijk op te vatten. Ik kon niet echt heel goed mijn gevoelens in een hokje plaatsen. Nadat ik het een tijdje heb laten bezinken, dacht ik nog eens goed na over de feedback en was ik het zeker mee eens met de feedback. Dit gebeurde een aantal keren. Een leermoment van deze situaties is dat het helemaal niet erg is om negatieve feedback te krijgen. Het is de manier waarmee je het kan verwerken meestal wat doorslaggevend is. Tegenwoordig gaat het wel veel beter met het krijgen van feedback. Ik vat het niet meer persoonlijk op.
De student kan handelen volgens de algemeen aanvaarde codes en opvattingen die gelden in de beroepspraktijk.
Door alles in een startdocument op te nemen, kunnen mensen niet van de gemaakte afspraken afwijken. Eigenlijk is het een soort contract die je hebt gesloten met je projectgenoten. Voor praktisch alle projecten, was het opstellen van verschillende afspraken noodzakelijk.
Reflectie
Het was en fijn gevoel om met schriftelijk opgestelde afspraken te maken te hebben. Ik kreeg toen het gevoel dat ik een soort afbakening had die ervoor zorgde dat ik niet kon veroorloven om slechte kwaliteit af te leveren. Ik hield mij goed aan de regels, waardoor mijn groep niet de dupe kon worden van mijn verkeerde eindproducten. Aan de andere kant, ben ik redelijk koppig en zocht ik zeer bewust de grenzen van de opgeschreven codes op. Al met al, heb ik de regels nooit overschreden.
De student kan een presentatie verzorgen aan externen (buiten de opleiding) over het vakgebied, zijn ontwikkeling in het vakgebied en zijn ideeën voor zijn toekomst in het vakgebied.
Ik heb nog nooit een presentatie over mijn vakgebied gehouden bij externen. Natuurlijk heb ik er wel over gepraat, maar dat is niet te vergelijken met een presentatie. Mijn ontwikkelingen en mijn ideeën over de toekomst, zijn wel aan bod gekomen tijdens de lessen van PPP in het tweede blok van leerjaar twee. Het was een mooie en complexe opdracht.
Reflectie
Ik wist op dat moment nog niet echt wat ik wilde doen, maar uiteindelijk zie ik mijzelf in de toekomst wel iets doen met het adviseren en ontwerpen van bijvoorbeeld communicatiedragers. Ik weet nu tenminste in welke communicatievaardigheden goed ben en welke ik leuk vind om te doen. Als het een mix is van ontwerpen, schrijven en in contact zijn met personen dan zie ik een boeiende en fijne carrière voor mij.
Ik begon aan deze opdracht zonder dat ik wist wat ik wilde doen. Door deze opdracht te krijgen, heb ik nu wel een richting waar ik heel graag naar toe wil groeien. Tot op de dag van vandaag, ben ik nog steeds geïnteresseerd in de richting die ik bijna twee jaar geleden heb gekozen.
De student kan correct en leesbaar formuleren in het Nederlands en het Engels en is bekend met de communicatie- en media terminologie.
Tijdens de lessen Business English 1 en 2, hebben wij veel aandacht besteed aan het presenteren in het Engels. Ik richt mij vooral op Business English 2. Hier moesten wij een korte pitch van maximaal een paar minuten geven over een product dat je op de markt wilde brengen. Er moest gepitcht worden voor investeerders. In een paar minuten moest ik de investeerders overtuigen om mee te doen met het product.
Reflectie
Overtuigen is een van mijn sterkste punten. Ik moest van mijzelf hier geen grove fouten maken en dat deed ik ook niet het leukste was dat de pitch in het Engels was. Talen zijn altijd een van mijn sterkste punten geweest. Dit moest dus vrij makkelijk gaan en dat deed het ook.
Wat heel goed ging, was het vlot schrijven van mijn proposal en het opzetten van een presentatie. Ik had een product gepakt dat wij al aan het prototypen waren in het algemene project. Het was oorspronkelijk ook mijn idee en daardoor kon ik alles makkelijk uitleggen. Ik heb mij in vergelijking met andere presentaties van mijzelf meer voorbereid, vanwege de beperkte tijd die ik had voor de pitch. De presentatie verliep vlekkeloos en ik heb een heel goed cijfer ervoor behaald.
Eigenlijk ging er niks mis. Het proces voor de presentatie ging goed en ik had er de tijd voor uitgetrokken. Waarschijnlijk hielp mijn interesse in de opdracht er heel veel aan. Een minpuntje kan ik wel nog geven. Dat was het ontwerp voor de advertentie. Ik kon veel beter, maar op dat moment had ik er minder inspiratie voor. Ik weet dat dit soort dagen erbij kunnen zitten, dus ik heb mij niet heel erg eraan geërgerd.
De student investeert actief en continu in de ontwikkeling van zijn vakkennis door ontwikkelingen in het vakgebied bij te houden. De student vertoont hierbij een actieve lerende houding (leven lang leren).
Voor het eerste blok in het vierde jaar, hadden wij een project genaamd: Actuele Trends en Thema’s. Voor dit blok moesten wij de trends in de gaten houden die in ons vakgebied waar wij later werkzaam in zijn om vervolgens een platform te maken met deze informatie.
Reflectie
Ik was nooit echt goed in het opzoeken van deze informatie, maar na vier jaar heb ik heel veel geleerd over de aanpak hiervan. Het leukste hieraan was dat ik naast het volmaken van deze opdracht om een compleet dossier op te leveren, ook nog meer heb geleerd over de actuele trends en de trends die op dat moment spelen. Daarbij komen ook de trends die pas in de toekomst spelen, ook aan bod.
Wat iets minder ging was het feit dat ik wat opstartproblemen had. Ik was meer dan een jaar het niet meer gewend om op een Nederlandse school te zitten. Alle informatie die ik door de afgelopen drie jaar heb opgedaan, was een beetje weggezakt. Daardoor was het wat moeilijker om weer in te komen. Ik heb hiervan geleerd dat ik altijd mijn vaardigheden up-to-date moet houden. In de toekomst blijf ik dus mijzelf geüpdatet houden met de aangeleerde competenties.
Een leven lang leren kan niet een cijfer gegeven worden. Dit is iets wat altijd gedaan moet worden, als het aan mij gevraag wordt.
De student kan zijn eigen handelen kritisch en actief evalueren en kan op basis hiervan verbeterpunten benoemen en zijn beroepsmatig handelen verder optimaliseren.
Voor deze indicator, zal ik de 360 feedback die ik heb gekregen op stage aanhouden. Hier kreeg ik van verschillende mensen feedback terug over de periode die ik werkzaam was bij mijn stagebedrijf. Dit was een erg leerzame manier om feedback te krijgen. Niet alleen mijn praktijkbegeleider was hier bij betrokken, maar ook mijn collega’s van andere afdelingen. Zelf moest ik ook feedback leveren op mijn geleverde prestaties.
Reflectie
Ik ben altijd zeer kritisch op mijzelf, waardoor ik mij wel realistisch op papier zet. Soms is het aanlokkelijk om mijzelf te onderschatten. Het onderschatten wordt vaak onbewust gedaan. Ik kwam tijdens dit proces er zelf achter en ik heb mijzelf gecorrigeerd toen ik het realiseerde. Het onafhankelijk beoordelen van je eigen acties, blijft soms nog lastig. Ik weet wat ik goed doe en ik weet wat beter kan. Een invloedrijke factor tijdens dit soort momenten, is mijn eigen gemoedstoestand.
Doordat ik zeer kritisch op mijzelf ben, het ik vaak het gevoel dat het veel beter kan. Daardoor kan ik soms de motivatie verliezen in het werk. Dit is een grote valkuil voor mij en ik moet het zeker meer tijd aan spenderen. Ik geef mijzelf een 6 voor.
De student kan in een multidisciplinaire omgeving handelen. Hij kan de invloed en gevolgen van beslissingen of activiteiten op anderen, andere onderdelen van de organisatie of de maatschappij onderkennen.
En
De student kan zijn visie op het vakgebied formuleren en overdragen.
Bij het vak argumenteren, moesten wij verschillende visies op een actueel onderwerp verzamelen, beoordelen en uiteindelijk met bewezen argumenten van vak experts een eigen oordeel creëren. Dit ging mij goed af. Het onafhankelijk beoordelen van actuele topics, is een sterk punt van mij. Het is ook heel leuk om te doen. Dit is anders dan mijzelf beoordelen. Het beoordelen van mijzelf is weer een heel ander soort van mening creëren.
Reflectie
Ik doe dit al sinds dat ik het mij kan herinneren. Ik ga niet zomaar de mening van iemand anders overnemen. Ik wil altijd het verhaal van beide kanten horen. Dan ga ik er zelf pas een oordeel over scheppen. Ik heb geleerd dat niet iedereen deze vaardigheid heeft. Daarom koester ik deze vaardigheid en doe ik er alles aan om deze te ontwikkelen. Een capabele adviseur heeft deze vaardigheid ook nodig. Ondanks ik het wel beheers, ben ik er natuurlijk nog niet heel erg goed in. Bovengemiddeld durf ik wel te zeggen. Ik betrap mij er soms ook nog op dat ik mijn eigen mening geef, in plaats van een onafhankelijke mening die op feiten is gebaseerd. Ik heb het wel vaak op tijd door, maar het is iets wat ik nog steeds moet ontwikkelen.
Ik heb dit heel goed onder controle. Ik vind het ook heel leuk om dit te doen. Adviseren is punt waar ik in de afgelopen vier jaar pas heb ontdekt dat ik hier best wel vaardig in ben. Ik geef mijzelf een 7. Ik kan en wil hier veel beter in worden!
- Home
- Competenties
- Onderzoeken/Analyseren
- Eindmeting Onderzoeken/Analyseren
- Beleidsadvisering
- Eindmeting Beleidsadvisering
- Strategie ontwikkelen
- Eindmeting Strategie ontwikkelen
- Conceptualiseren
- Eindmeting Conceptualiseren
- Organiseren / managen
- Eindmeting Organiseren / managen
- Representeren
- Eindmeting Representeren
- Schrijven / visualiseren
- Eindmeting Schrijven / visualiseren
- Professionaliseren / reflecteren
- Eindmeting Professionaliseren / reflecteren
- SMART-doelstellingen
Maak jouw eigen website met JouwWeb