Schrijven / visualiseren
Beheersindicatoren
- Op basis van een (communicatie)plan, middelenanalyse of evaluatief onderzoek een vertaling maken naar strategische en onderscheidende tekstproducten die meerwaarde opleveren voor de te behalen communicatiedoelstellingen.
- Vanuit analyse en op basis van inzicht voor een complex crossmediaconcept de content (tekstueel en (audio)visueel) inhoudelijk voorbereiden, structureren, inrichten, bijhouden en bijstellen.
- Op basis van de principes van transmediale storytelling een narratief complex gelaagd verhaal visueel en tekstueel via verschillende middelen en kanalen overbrengen en op verschillende doelgroepen afstemmen.
- Op basis van beeldanalyse en een eigen visie oorspronkelijke en onderscheidende (audio)visuele content selecteren en creëren.
Bewijs
Op basis van een (communicatie)plan, middelenanalyse of evaluatief onderzoek een vertaling maken naar strategische en onderscheidende tekstproducten die meerwaarde opleveren voor de te behalen communicatiedoelstellingen.
Voor deze indicator gaan wij terug naar het hoofdstuk content creatie van de scriptie.
Ik heb in de eisen van het oplossingskader meegenomen dat de tone of voice van de organisatie ten alle tijden gerespecteerd moet worden. Dit maakt de organisatie uniek en is een van de sterkste punten van haar. Het wordt ook wel playfully provocative genoemd. Met alle teksten die ik heb gemaakt, heb ik deze stijl toegevoegd. Voordat ik de organisatie kende, gebruikte ik deze tone of voice eigenlijk ook al voor mijn eigen stukken die ik maakte voor schoolopdrachten.
Reflectie
Ik kon deze stijl makkelijk hanteren. Het voelde eigenlijk alsof ik de tekst persoonlijk schreef. De teksten vloeide eigenlijk een soort van natuurlijk op papier. Playfully provocative is een stijl dat ik zelf veel gebruik en ik kan daar helemaal mijn creativiteit op loslaten. Ik kan eerlijk zeggen dat er niet echt een valkuil voor mij hierin is. Echter moet ik soms wel op mijn spelling letten als ik zo vlot aan het schrijven ben.
Ik geef mijzelf hierin een 8,5. De reden hiervoor is dat als ik heel snel aan het schrijven ben, soms verzuim om op mijn spelling te letten.
Vanuit analyse en op basis van inzicht voor een complex crossmediaconcept de content (tekstueel en (audio)visueel) inhoudelijk voorbereiden, structureren, inrichten, bijhouden en bijstellen.
De paragraaf van het concept staat hierin centraal.
De voorbereiding, structuur en inrichting zijn in het concept meegenomen. Hierin staat alles voordat er gekeken kan worden naar de uiteindelijke middelen. Het bijhouden en het bijstellen van teksten gebeurde over een aantal dagen. Als ik op de eerste dag wat schreef, ging ik pas na de tweede dag er weer naar kijken. Hierdoor kon ik makkelijk aanpassingen maken en kon ik uiteindelijk de laatste versie in het rapport zetten. Tevens heb ik hulp van buitenaf gevraagd. Door de mensen de tekst te laten lezen, kon ik gelijk feedback vragen om zo op een betere laatste versie te komen.
Reflectie
Ik heb hier niet echt veel problemen mee gehad. Teksten schrijven is naast het maken van content en middelen het leukste onderdeel. Dit is eigenlijk ook de reden dat ik voor deze opleiding heb gekozen. Ik heb een talent voor het maken van passende en vlotlezende teksten. Ik wist dat ik hier wat mee moest doen voordat ik op de opleiding kwam. Na alle jaren op school is deze vaardigheid enorm veel gegroeid, waardoor ik nog beter teksten kan maken en beoordelen.
Als ik toch een cijfer moet geven, geef ik mijzelf gerust een 8. Ik zat wel te denken aan een 9, maar ik heb het gevoel dat ik nog lang niet uitgeleerd ben.
Op basis van de principes van transmediale storytelling een narratief complex gelaagd verhaal visueel en tekstueel via verschillende middelen en kanalen overbrengen en op verschillende doelgroepen afstemmen.
Dit heb ik gedaan met behulp van de twee middelen. Ik heb een online- en een offlinemiddel gemaakt, die passen bij de wensen van de espressobars. Door het voorbeeld van de onlinemethode aan te nemen, kan de gast via het kopje informatie krijgen waar de boodschap van de organisatie op staat. Door de code te scannen, komen zij op een mobiele website waar alle informatie die de gebruiker zelf wil ontdekken uitgestald. Daarnaast is er een koppeling naar de website van de organisatie zelf, waar nog meer informatie staat en weer doorverwijzingen staan naar haar sociale media-accounts.
Reflectie
Storytelling vind ik heel erg belangrijk. Ik neem dit altijd in acht als ik content aan het maken ben. Hoewel wij dit op school goed hebben geleerd, heb ik hier het meeste geleerd bij het maken van mijn scriptie. De grootste valkuil voor mij is dat ik soms nog wel iets te makkelijk denk hierbij denk, wat als resultaat kan leiden dat de term transmediaal te groot wordt. Hiermee bedoel ik dat ik dan alles wat een organisatie heeft, met elkaar wil koppelen waardoor de storytelling onoverzichtelijk gaat worden en zeer complex. In de afstudeerfase ben ik hierop gaan letten, wat als gevolg heeft dat het een duidelijke lijn heeft zonder complexe wegen.
Ik geef mij hier een 7,5 voor. Omdat ik transmediale storytelling heel erg boeiend vind, heb ik het nog niet volledig onder de knie. Ik heb welzeker genoeg kennis om het bedrijfsleven hiermee in te gaan.
Op basis van beeldanalyse en een eigen visie oorspronkelijke en onderscheidende (audio)visuele content selecteren en creëren.
Dit heeft alles te maken met de keuze in de middelen.
Ik heb eigenlijk vanuit de wensen van de respondenten van de interviews te werk gegaan. Daarnaast heb ik ook altijd de wensen van de opdrachtgever in mijn achterhoofd gehouden. In principe hebben allebei de middelen hetzelfde doel voor ogen: de lezer informeren over de organisatie, haar producten en het FairChain-principe. Alleen is de content onderscheidend door middel van hoe de boodschap overgebracht worden. Op het kaartje is het verhaal compleet te vertellen in een aantal punten met een koppeling naar de website voor meer informatie. Op de mobiele website wordt er veel meer ingespeeld op de interactie. Hierin zit ook een koppeling naar de website, op de mobiele website staat ook een trigger om mensen mee te laten doen aan de revolutie.
Reflectie
De selectie van de content ging bijna natuurlijk. Ik had misschien mijn ideeën al voordat het onderzoek helemaal rond waren, maar deze werden bevestigd door de respondenten. Het leuke hieraan is dat dit bevestigt dat ik een soort van inlevingsvermogen heb en kan inschatten waar de doelgroep behoefte naar heeft. Dit is een vaardigheid die ik koester en altijd probeer te ontwikkelen.
Hiervoor geef ik mijzelf een 8,5. Een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de nulmeting. Het is nog geen 9 of 10 waard, omdat ik zelf het gevoel heb dat het nog beter kan en dat ik hier misschien wel mijn specialiteit van kan maken.
- Home
- Competenties
- Onderzoeken/Analyseren
- Eindmeting Onderzoeken/Analyseren
- Beleidsadvisering
- Eindmeting Beleidsadvisering
- Strategie ontwikkelen
- Eindmeting Strategie ontwikkelen
- Conceptualiseren
- Eindmeting Conceptualiseren
- Organiseren / managen
- Eindmeting Organiseren / managen
- Representeren
- Eindmeting Representeren
- Schrijven / visualiseren
- Eindmeting Schrijven / visualiseren
- Professionaliseren / reflecteren
- Eindmeting Professionaliseren / reflecteren
- SMART-doelstellingen
Maak jouw eigen website met JouwWeb