Beleidsadvisering
Beheersindicatoren
Voor niveau twee:
- De student kan gevraagd en ongevraagd adviseren over het te voeren communicatiebeleid op tactisch niveau.
- De student kan, gebruikmakend van de verschillende adviesmodellen, een
advies gesprek voeren.
- De student kan een inschatting maken van het te verwachten draagvlak voor het advies.
Voor niveau drie:
- De student kan op strategisch niveau bijdragen aan visie, continuïteit en samenhang in het concern communicatiebeleid in relatie tot het organisatiebeleid.
- De student kan als adviseur nieuwe inzichten ten aanzien van het communicatie- en mediabeleid aandragen en initiëren voor implementatie.
- De student kan acceptatie van zijn advies in de gewenste richting bevorderen.
Bewijs
De student kan gevraagd en ongevraagd adviseren over het te voeren communicatiebeleid op tactisch niveau.
Voor dit voorbeeld kan ik het beste het project in blok drie van het tweede jaar erbij pakken. Hiervoor moesten wij een strategie bedenken voor een bedrijf die wij zelf mochten uitkiezen. Wij hebben gekozen voor La Place. Hiervoor moesten wij een advies geven aan de restaurantketen La Place op marketingcommunicatieniveau. Het was de tijd dat de V&D, waar La Place vaak gevestigd in was, waarschijnlijk failliet ging. Hiervoor hebben wij een adviserend marketingcommunicatiestrategie voor bedacht.
Reflectie
Situatie
La Place heeft een nieuwe strategie nodig om te overleven als de V&D failliet gaat. Het bedrijf verliest in een keer veel verkooplocaties van hun producten. Er moet dus een nieuw plan komen om geen grond te verliezen op de drukbezochte plekken.
Taak
Mijn taak was om een nieuwe richting aan te bevelen aan La Place. Ik heb hier veel research gedaan naar verschillende manieren om geen locaties te verliezen, als V&D failliet gaat.
Aanpak
Ik heb met behulp het boek: marketingcommunicatiestrategie van Floor en Van Raaij op zoek gegaan naar een manier om nieuwe en bestaande klanten te binden.
Resultaat
Een strategie waar La Place zich meer op de biologische markt focust en daarmee de klanten milieubewuster te maken.
Reflectie
Dit was allemaal redelijk makkelijk te doen voor mij. Het enige was dat het een beetje hetzelfde probleem was als bij het project hiervoor: wij kregen pas les over het onderwerp een aantal dagen nadat wij het af moesten hebben.
Wat heel goed ging, was dat het samenwerken met klasgenoten al een stuk beter ging. Ik nam eens de leiding over het groepje en ik wilde dus echt mijn initiatief en mijn enthousiasme overbrengen naar een aantal ongemotiveerde klasgenoten. Dat is zeker gelukt. Wij hebben een goed dossier afgegeven en de mondelinge verdediging ging wat moeilijk, maar zeker voldoende. Omdat ik bewust de leiding had genomen, kon ik het uitstelgedrag zeker niet permitteren. Ik had een verantwoordelijkheid tegenover de groep
Wat minder ging, was dus het constant motiveren van mijn groepsgenoten. Het was erg vermoeiend en sommigen gooide er met de spreekwoordelijke pet ernaar. Door constant achter hun broek te zitten, had ik er op het laatste ook wel moeite om sommigen te vertrouwen. Dan was ik dus weer geneigd om weer te veel hooi op mijn vork te nemen en alles maar zelf te gaan doen. Gelukkig had ik ook redelijk wat klasgenoten die wel goed hun best deden in mijn groep. Het voelde even onnatuurlijk, maar toch nog wel goed om de leiding te nemen. Het uitstelgedrag was voor even uit mijn systeem. Ik heb hiervan geleerd om beter mijn best te doen in zulke situaties. Vanaf nu weet ik hoe ik dat gedrag kan aanpakken en uiteindelijk uit de wereld te helpen.
De student kan, gebruikmakend van de verschillende adviesmodellen, een adviesgesprek voeren.
Voor deze indicator, heb ik gekozen om de opdracht die wij moesten doen voor adviseren te kiezen. Dit was een zeer goede en leuke oefening om het adviseren verder te ontwikkelen.
Reflectie
Situatie
Mijn opdrachtgever op dat moment, Eveline Honselaar, had het probleem dat ze vond dat haar website wel een verbetering kon krijgen. Via een andere opdrachtgever had ze gehoord dat ik goed werk had afgeleverd en wilde graag dus mijn hulp inschakelen.
Taak
Mijn taak was om de website te bekijken en waar nodig een advies te geven om het meer opvallender te maken en sommige dingen meer uit te laten springen.
Aanpak
Ik ben zeer simpel te werk gegaan. Ik heb eerst alle pagina’s doorgekeken en vervolgens notities gemaakt wat mij stoort of wat beter kan. Ik heb hier gebruik gemaakt van de Gestaltwetten. Deze wetten leggen vast hoe mensen objecten zien en interpreteren. Met al deze wetten heb ik rekening gehouden en de wet die niet aanwezig was, maar wel zeer cruciaal is, was de wet van (in)geslotenheid. Ik heb aangegeven wat er beter kon (zoals het werken in het kader en niet er net buiten om de rust te bewaren op de website) en heb deze in een adviesgesprek belicht.
Resultaat
Ik had een lunchafspraak met Eveline gemaakt en heb haar pagina voor pagina uitgelegd wat mijn advies was voor een beter website. Ik kon ook in eigen en simpele woorden uitleggen waarom het handig zou zijn om te veranderen en ik luisterde goed naar de wensen van Eveline. Over het algemeen kon ik goed met haar praten en ze behandelde mij net als een professional op dit vak. Het voelde erg fijn om serieus genomen te worden en dat mijn meedenken gewaardeerd wordt.
Reflectie
Ik wist na deze opdracht zeker dat ik talent had voor adviseren. Niet alleen dat ik mijzelf zo professioneel over voel komen, maar ook gewaardeerd voel.
Het leukste hieraan was dat ik mij volledig kon ontwikkelen in het adviseren. Ik had het hiervoor al een paar keer gedaan, maar dankzij verschillende modellen die ik heb geleerd in de les, heb ik het gevoel gekregen dat het adviseren en coachen misschien wel mijn roeping is.
Aan de andere kant, is het lastiger om objectief te blijven. Ik was gauw geneigd om mijn persoonlijk advies te geven in plaats van een onafhankelijk advies. Dat was vooral te merken in de eindopdracht op school. Dat ik een klasgenoot moest adviseren. Het wordt dan al gauw persoonlijk bij mij. Maar nu dat ik coach en trainer ben als beroep, voelt het adviseren en coachen heel natuurlijk.
De student kan een inschatting maken van het te verwachten draagvlak voor het advies.
Door de verschillende manieren om een adviesgesprek aan te gaan, hebben wij geleerd hoe je een adviesgesprek kan leiden. Dat kan met verschillende technieken. Voor de casus moest ik als adviseur voor een klasgenoot spelen.
Situatie
Voor de casus moest ik als adviseur spelen voor Naomy. Zij legde de casus voor mij als volgt uit:
Naomy moet volgend jaar stage lopen om ervaring op te doen in de praktijk, maar weet niet precies hoe ze zich moet oriënteren. Stage is belangrijk voor het afstuderen. Ze weet niet hoe ze het moet aan moet pakken. Ze heeft hierdoor ook het gevoel dat ze niet zo veel kan en dit soort gevoelens worden alleen maar erger nu het moment nadert.
Reflectie
Taak
Mijn doelen waren niet te veel gesloten vragen stellen en niet meer ergeren aan zenuwachtigheid om vervolgens Naomy een passend advies te geven.
Aanpak
Ik begon helaas gelijk met een gesloten vraag en dat was hoe het nu op dit moment gaat. Gelukkig brandt Naomy gelijk los met over haar schoolwerk en haar bijbaantje en vertelt dat ze zelfs is uitgeroepen tot werknemer van de maand. Toen vroeg ik of zij ook momenten heeft dat het ook wel minder ging. Ze zei dat het zulke momenten heel veel stress opleveren, maar ze is bewust van dat het wel goed komt. Ik vroeg nog even naar haar omslagpunt. Ze zei dat het vooral bij het bewust worden van het probleem gebeurt. Dan gaat ze afvragen wat het belangrijkste wat af moet zijn. Ik zeg vervolgens dat zij het onbekende bestrijdt met de realiteit en daaruit pakt maakt zij een planning en dan realiseert ze dat het helemaal niet zo erg is en dat het werk niet in tien minuten gedaan kan worden.
Op dit moment viel het gesprek even stil en ik probeerde nog een klein advies te geven. Toen zei ik iets wat ik nooit mocht zeggen: “ik herken dit ook uit mijn eigen leven”. Wat ik wel goed doe is dat ik aangeef hoe je er mee om gaat, dat bepaald de mate van stress. Ik kreeg het gevoel dat Naomy dit begreep. De weg naar het inleveren, geeft stress. Ze geeft aan dat ze graag in een keer een goed cijfer zien te halen en dan in de herkansing het in te leveren.
Ik begon toen met mijn metafoor. Ik heb een bus getekend en een lijn naar de eindhalte. De bus staat voor een dossier die en die begint bij de beginhalte. De eindhalte is het inlevermoment. De bus vertrekt om 9:00 uur bij de halte en moet om 17:00 uur bij de eindhalte zijn. Ik gaf aan dat net over twee derde een stressmoment komt. Het komt vaak voor bij de studenten dat hier de stress begint. Een uur later op het schema, begint de bewustwording van het probleem en dat daar over wordt gegaan tot actie. Hier gaat het soms mis. De bus zou dan verkeerde afslagen nemen waardoor het einddoel niet meer zichtbaar is. Het laatste stuk is een metafoor voor de routebepaling. Ik vroeg aan haar hoe het laatste stuk afgelegd kan worden en dat je in kaart kan brengen om het laatste stuk te overbruggen. Naomy zei dat een TomTom voor dat stuk het beste is. De TomTom is dus het plan van aanpak voor de laatste loodjes.
Toen vroeg ik of er iets in de nabije toekomst veel stress gaat opleveren. Ze antwoordde met dat ze stage moet lopen. Ik confronteerde haar gelijk met waarom ze nou precies bang is, want het is overdreven gezegd wel fijn om even niet meer een hele dag in de boeken te zitten. Ze gaf aan dat ze bang was voor het onbekende en daarom het gevoel had dat ze niks kan. Ik vroeg haar of ze al eerder stage heeft gelopen en ze zei dat ze op de middelbare school een snuffelstage moest lopen. Ik realiseerde wel dat dit hele andere koek was, maar ik was wel benieuwd hoe ze deze periode heeft ervaren. Deze periode beviel haar goed.
Ik heb de bus weer getekend. De eindhalte is het stagelopen. Naomy moest aangeven waar ze nu staat op de route. Dit ligt vlakbij het beginpunt. Ik vroeg of ze nu al bewust was van de stageperiode. Dat was ze en ze wacht nog op verdere voorlichting. Ze is nog steeds bang voor het onbekende. Over negen maanden begint het stagelopen. Ik voegde er nog aan toe dat in deze periode baby’s verwekt en geboren worden. Nu was Naomy bewust van het feit dat ze nog wel even de tijd had.
Ik begon nu met de aanloop van mijn advies. Ik vroeg waar zij stage zou willen lopen. Ze gaf aan dat het combineren van beeld en tekst het leukste was. Vooral in de marketingcommunicatie. Beeld heeft wel de overhand. Copy & Art is voor haar de interessantste kant. Ik vroeg aan Naomy of ze al bedrijven op het oog had. Dat had ze nog niet. Daarom vindt ze dit zo moeilijk en ze weet niet welke bedrijven dit uitoefenen. Ik begon nu met adviseren. Een korte samenvatting van heb ik gegeven van de dingen die wij hebben besproken en ik benadrukte nog het feit dat ze niet weet welke bedrijven zich hiermee bezighouden. Ik heb haar het advies gegeven dat ze zich eerst kan oriënteren in haar vrije uurtjes welke bedrijven dit doen. Dat ze eerst wat bedrijven gaat uitzoeken en onder de loep neemt en kijkt wat zij maken. Hier kan ze nog bewust worden of Naomy dit echt wil doen en daardoor bij de voorlichting al eigenlijk een streepje voor heeft bij de andere studenten. Dit kan rust geven aan Naomy, zodat het onbekende ineens bekend wordt.
Ik gaf haar ook nog de tip mee als laatste, dat het altijd een goed idee is om met mensen te praten die ook stage hebben gelopen. Dit vond ze een goede tip. Ze realiseerde dat bij haar snuffelstage dat het ook eerst onbekend was en dat het “ik kan niks” een bijwerking was van de onzekerheid die het met zich meebrengt. Ik gaf Naomy ook nog even mee dat het helemaal niet erg is om een foutje te maken, want daar leer je alleen maar van.
Ik sloot af dat ik altijd wel te bereiken was voor eventuele vragen en ik zei dat het allemaal wel goed zou komen met haar.
Resultaat
Ik heb advies gegeven volgens Naomy waar ze goed mee uit de voeten kan. Ik heb mijn vaardigheden in de praktijk gebracht en ik was er erg te spreken over, op een paar verbeterpuntjes na.
Reflectie
Ik merkte aan mezelf dat ik me soms nog betrapte om gesloten vragen te stellen. Hier wil ik graag in verbeteren. Soms kwam ik niet goed uit mijn woorden waardoor er onnodige rustmomenten in het gesprek zaten en ook nog dat het soms een beetje moeilijk te volgen was. Vlotter praten is iets waar ik de komende tijd aan moet werken. Ik ben vooral trots op het metafoor dat zo goed heeft uitgepakt en duidelijk was.
De student kan op strategisch niveau bijdragen aan visie, continuïteit en samenhang in het concern communicatiebeleid in relatie tot het organisatiebeleid.
Hiervoor gebruik het advies wat ik heb gegeven aan Moyee wat wij moesten doen tijdens de les BPM te Gent. Het is een advies over hoe de processen van bestellen tot het ontvangen te stroomlijnen zijn. Hier hebben wij de mogelijkheden geadviseerd die passen bij de werkwijze van Moyee.
Reflectie
Situatie
Moyee wil het orderproces verbeteren. Daar hadden zij ons voor ingeschakeld.
Taak
Onze taak was om een simpele en goedkope oplossing te bedenken. Door onze ondervindingen, hebben wij gekozen om via een Google Shared Form te werken. Dat is gratis en makkelijk zelf te maken, waardoor de bestemming van de bestellingen automatisch worden verspreid tussen de afdelingen. De foutmarge wordt dan aanzienlijk kleiner.
Aanpak
Wij hebben eerst in kaart gebracht wat het proces nu precies doorloopt en vervolgens gekeken waar het vaak verkeerd gaat. Vervolgens hebben wij een aantal ideale situaties gemaakt waar de fouten niet meer voor kunnen komen. Er zijn drie oplossingen: een gratis oplossing, een kleine investeringsoplossing en een dure oplossing. Wij hebben Moyee laten beslissen over welke zij kunnen implementeren op ons advies.
Resultaat
Moyee heeft voor de gratis oplossing gekozen, omdat het bedrijf over enige tijd al een automatisch systeem aanschaffen. Alleen het geld ontbreek op dit moment.
Reflectie
Het was een erg leerzame les. Door naar processen te kijken, geeft het een andere visie op het probleem. Niet alles is puur een communicatieprobleem, maar communicatie tussen mensen en/of computers kan misgaan. Door ons advies, hebben wij Moyee in ieder geval een tijdelijke oplossing gegeven om de tijd te overbruggen naar de automatisering. Het voelt goed om iets op te lossen voor een echt bedrijf.
Het was niet mijn vakgebied, wat de stof moeilijker maakte om te begrijpen en toe te passen.
Ik kan hier dus ook niet echt een hoog cijfer aan mijzelf geven. Ik geef mijzelf een magere 5,5. De reden hiervoor is dat het geen communicatieprobleem was en ik zal moeten zien hoe ik presteer op deze indicator als het wel met communicatie te maken heeft.
De student kan als adviseur nieuwe inzichten ten aanzien van het communicatie- en mediabeleid aandragen en initiëren voor implementatie.
Ik heb tijdens mijn stage mijzelf hard gemaakt om een soort plan van aanpak te schrijven als voorbeeld voor de aankomende evenementen voor Moyee Coffee. Ik heb dus hier een voorbeeld van zo een plan. Voordat ik dit had gemaakt, was er totaal geen orde en er werd altijd wel iets vergeten mee te nemen. Soms was alles er voor het evenement, behalve communicatiedragers. Ik heb een hele simpele checklist gemaakt over wat allemaal mee moet gaan op evenementen:
Wat hebben wij nodig?
- Spanplaten
- Fotolijsten
- Platenspeler + platen
- Perzisch tapijt
- Stoelen
- Banners
- Promo (Promo doos A2 “EVENTS”)
- Prijslijst
- Kaffa blend
- Lijsten + foto’s (6x)
- 2x teiltjes voor afwassen
- Tapijtje
- Espressomachine
- Maler (2x)
- Koffie
- Melk
- V60
- Aeropress
- French press
- Cleverdripper
- Mokken (20x)
- Filters voor alle bereidingsmethode
De promotiedozen hebben verschillende codes en de A2 doos is speciaal voor evenementen.
Reflectie
Het is een zeer makkelijke oplossing. Eerst heb ik gekeken of het nodig was of niet, maar ik kon al concluderen dat dit erg handig was. Mijn taak was om de evenementen checklist te maken om zo nooit iets te vergeten mee te nemen. Ik heb eerst alles bij elkaar gezocht om dan de producten te noteren in deze lijst. Vervolgens heb ik de dingen die bij elkaar passen gelabeld en opgeschreven. Zo kan er nooit iets missen en scheelt het tijd en moeite. Dit heeft mij geleerd dat zelfs soms de simpelste dingen worden vergeten en makkelijk oplosbaar zijn. Hier hoef je helemaal geen communicatie-expert voor te zijn, maar het inzicht dat ik heb verkregen tijdens mijn opleiding helpt wel. Aan de andere kant had ik een uitgebreide lijst kunnen maken die toepasbaar was op elke situatie. Door de tijdnood waar wij op dat moment in zaten, kon ik dat helaas niet doen.
Om hier een cijfer aan te geven, geef ik mijzelf hier een 7 voor. Het inzicht dat ik heb gehad door de afgelopen vier jaar, heeft mij erg veel geholpen op dit vlak.
De student kan acceptatie van zijn advies in de gewenste richting bevorderen.
Het gebruik ik de indicator van hiervoor deels bij. Voor het opzetten van de checklist, heb ik duidelijk gemaakt dat het niet zo verder kon om belangrijke dingen te vergeten tijdens evenementen. Ik heb een checklist voorgesteld om zo voor vertrek altijd na te kijken of alles er is. Het is heel frustrerend als je niet compleet kan beginnen aan een evenement en altijd maar een oplossing moet vinden wat nooit echt is wat je wil. Door het punt van de checklist door te drukken, heb ik alle voordelen opgesomd.
Reflectie
Iedereen van de evenementenafdeling was ervan overtuigd dat zij nooit iets vergaten, maar het tegendeel was bewezen toen ik alle evenementen opsomde waarbij er iets vergeten was. Soms was het materiaal om Moyees producten aan de mensen te geven en soms was het communicatiemateriaal waardoor mensen niet de boodschap van het bedrijf wisten. Het was dus noodzakelijk dat er oplossing moest komen voor dit probleem. Ik heb een hele simpele checklist gemaakt die tot nu toe nog wordt gebruikt in het bedrijf. Ik ben erg tevreden dat ik proactief heb gehandeld om verdere problemen te voorkomen. Meestal denk ik dat zij het beter wisten, maar ik moest mijn punt doordrukken bij de anderen om hen te overtuigen. Normaal gesproken ben ik het wel gewend dat er vaak dingen misgaan op evenementen, maar het voelde als een verplichting vanuit mij om dit op te lossen. Ik denk vaak dat ik moet roeien met de riemen die ik heb, maar ik ben veel veranderd in de afgelopen drie jaar. Wat wel een verbeterpuntje is, is dat ik zo een simpele checklist al eerder had kunnen maken en dat het juist op een zeer druk moment gemaakt moest worden. Ik neigde weer in mijn oude ritme te vallen. Het net voor de deadline halen van dingen.
Hier geldt eigenlijk hetzelfde als bij de bovenste indicator. Ik geef mijzelf hier ook een 7 voor.
- Home
- Competenties
- Onderzoeken/Analyseren
- Eindmeting Onderzoeken/Analyseren
- Beleidsadvisering
- Eindmeting Beleidsadvisering
- Strategie ontwikkelen
- Eindmeting Strategie ontwikkelen
- Conceptualiseren
- Eindmeting Conceptualiseren
- Organiseren / managen
- Eindmeting Organiseren / managen
- Representeren
- Eindmeting Representeren
- Schrijven / visualiseren
- Eindmeting Schrijven / visualiseren
- Professionaliseren / reflecteren
- Eindmeting Professionaliseren / reflecteren
- SMART-doelstellingen
Maak jouw eigen website met JouwWeb