Representeren

Beheersindicatoren

 

Het tweede niveau:

 

  • De student kan op professionele wijze deelnemen aan zowel face to face als gemedieerde gesprekken op een wijze die de belangen van de organisatie dient een en aansluit bij de gewenste beeldvorming.
  • De student kan in zowel de fysieke als gemedieerde omgeving op professionele wijze (in opdracht van een organisatie) relevante nieuwe relaties aangaan en bestaande te bestendigen.
  • De student kan een gestructureerde (audio visuele) presentatie voorbereiden en uitvoeren, waarmee hij een boodschap overbrengt en zichzelf en/of de organisatie professioneel representeert.

 

Het derde niveau:

 

  • De student kan complexe informatie overtuigend en doeltreffend via een presentatie overbrengen, waarbij hij interactief kan schakelen tussen de verschillende aanwezige publieksgroepen en aanwezige geanticipeerde en onverwachte sentimenten.

 

 

Bewijs

 

De student kan op professionele wijze deelnemen aan zowel face to face als gemedieerde gesprekken op een wijze die de belangen van de organisatie dient een en aansluit bij de gewenste beeldvorming.

Ik heb op mijn stage heel veel evenementen, workshops en presentaties gehouden voor verschillende groepen. Van geïnteresseerde voorbijgangers tot bedrijven die met mijn stagebedrijf wilde samenwerken. Hier moest ik dus duidelijk vertellen waar Moyee voor stond en wat zij doet voor de wereld. Dit was een van de leukste dingen van heel mijn stageperiode.

 

Reflectie

Ik voelde mij als een volwaardig lid van de organisatie. Door mij naar dat soort opdrachten te sturen, voelde ik dat zij mij vertrouwden. Ik deed ook natuurlijk mijn uiterste best om alles zo goed mogelijk te doen. Face-to-face overtuigen was al een kenmerk die ik goed beheerste voor mijn stageperiode, maar deze heb ik onmeetbaar verbeterd. Dit is een goede oefening voor mijn toekomstig werk.

 

Ik weet van mijzelf dat ik niet de vlotste spreker ben, maar door het enthousiasme dat ik meebreng in mijn verhaal heb ik heel veel mensen weten te overtuigen dat Moyee een merk is dat niet alleen geld wil verdienen, maar ook een betere wereld wil scheppen voor iedereen. Dat was erg leerzaam. Ik heb vroeger gestotterd, waardoor ik soms niet heel goed uit mijn woorden kom. Deze mindere vaardigheid heb ik in het semester dat ik stage liep, heel veel uitgebreid.

 

 

 

 

De student kan in zowel de fysieke als gemedieerde omgeving op professionele wijze (in opdracht van een organisatie) relevante nieuwe relaties aangaan en bestaande te bestendigen.

Ik heb stagegelopen op de Business to Consumer-afdeling (B2C). Hier was ik dagelijks in contact met de klanten. Daarnaast heb ik veel op evenementen gestaan met het product. Omdat ik zelf een professionele koffiezetter ben, kon ik naast het verhaal van Moyee vertellen ook nog het product laten proeven aan de mensen. Door het wat persoonlijker te maken door zelf ook de koffie te zetten en met passie erover te praten, kon ik veel mensen fan maken van het bedrijf. Na enige tijd stage te lopen, was ik ook een contactpersoon geworden voor een paar lokale horecagelegenheden voor vragen of problemen.

 

Reflectie

Dit was een erg leuke tijd. Ik kon de twee dingen die ik goed kon, combineren. Dat zijn koffiezetten en communicatie. Allebei de dingen doe ik met veel passie. Ik kreeg vaak ook de opmerking dat ik erg enthousiast was en dat het fijn is om naar mij te luisteren.

 

Natuurlijk blijf ik ook een kritisch oog op mijzelf houden. Soms draaide ik een klein beetje door met het enthousiasme, waardoor ik soms te vaak aan het woord was. Dan kon het lijken alsof het eenrichtingsverkeer was. Gelukkig is dit niet te vaak voorgekomen. In de toekomst heb ik mijzelf beloofd om niet te veel details te vertellen, om zo meer een tweerichtingsverkeer te stimuleren. Als mensen iets meer willen weten, kunnen zij dat vragen.

 

De student kan een gestructureerde (audio visuele) presentatie voorbereiden en uitvoeren, waarmee hij een boodschap overbrengt en zichzelf en/of de organisatie professioneel representeert.

Ik heb een kleine presentatie gehouden in het Engels voor Koreaanse Sustainability studenten. Hier kreeg ik de opdracht voor om in makkelijke taal het verhaal van Moyee te vertellen. Daarna ging ik met de twintig studenten op avontuur in de koffiewereld. Ik heb de presentatie zelf in elkaar gezet en gegeven. Ik kreeg als feedback dat het een snelle, korte en leuke presentatie was.

 

Reflectie

Hoewel korte presentaties geven niet mijn beste punt is, heb ik veel verbeterpunten verwacht als feedback. Maar het was zeer positief. De Koreaanse studenten hadden niet een heel hoog niveau van Engels spreken en had ik dus de uitdaging om niet te veel en te moeilijk vertellen. Dit ging mij zeer goed af. Ik kreeg ook nog de opmerking dat ik misschien wel leraar moest worden en dat ik mee kon gaan met hen om in Korea les te geven. Dat is altijd heel fijn om te horen.

 

Ik heb de presentatie wel een aantal keer moeten aanpassen, omdat mijn praktijkbegeleider overtuigd was dat waarschijnlijk alles net iets te moeilijk was voor hen. Uiteindelijk is het wel gelukt. Ik zou graag willen dat ik sommige feedback in een keer snap. Dit is een punt voor de toekomst.

 

 

De student kan complexe informatie overtuigend en doeltreffend via een presentatie overbrengen, waarbij hij interactief kan schakelen tussen de verschillende aanwezige publieksgroepen en aanwezige geanticipeerde en onverwachte sentimenten.

Ik kan hier nogmaals het voorbeeld van de Koreaanse studenten geven. De volledige missie van Moyee is redelijk simpel, maar complex. Veel mensen snappen na een korte uitleg nog steeds niet wat de bedoeling is. Ik ben er dus wel in geslaagd om het verhaal volledig, maar simpel over te brengen aan de studenten. Er waren nog redelijk wat vragen na de presentatie. Reden daarvoor was omdat zij studeren om een duurzaamheidsadviseur te worden. Dit lag dus precies in hun straatje. De docenten van de studenten zaten er ook bij. Engels was voor mij en voor de Koreanen niet hun moedertaal, waardoor er een kleine taalbarrière ontstond. Maar alsnog kon ik hen goed verstaan en zij snapten mij ook. De docenten waren iets beter in Engels en hadden wat complexere vragen. Deze kon ik makkelijk beantwoorden.

 

Reflectie

Ook al was ik pas een paar weken werkzaam mij mijn stagebedrijf, kreeg ik alsnog deze opdracht. Het was een opdracht die ik zelf heel leuk vond. Ik ben een goede uitlegger en Engels is geen probleem voor mij. De omschakeling van Nederlands naar Engels verloopt wel stroef bij mij, maar uiteindelijk spreek ik vloeiend Engels.

 

Ik wist dat ik dat semester uiteindelijk naar Gent ging en Engelstalige lessen ging volgen. Tijdens mijn tijd daar, heb ik mijn Engels en zelfs Spaans veel meer ontwikkeld. Ik heb altijd wat gehad met talen en ik zal dat altijd blijven hebben. Ik wil zo veel mogelijk talen die nuttig zijn, goed beheersen.

 

Voor deze hele indicator, kan ik gerust zeggen dat ik het al voldoende onder de knie heb. Ik ben blij dat ik deze vaardigheid goed ken en daarom koester ik het ook als een van mijn sterkste punten. Ik geef mij hier een 8,5 voor. Het is niet perfect, maar zeker goed genoeg en ik ben zeker dat ik deze vaardigheid nog meer ga uitbreiden.