Organiseren / managen
Beheersindicatoren
Deze zijn van niveau twee:
- De student kan op basis van een briefing, zelfstandig een (project)opdracht te formuleren, een (deel)projectplan ontwikkelen en operationaliseren, waarin tijd (financiële) middelen en mensen beschreven staan.
- De student kan in teamverband werkprocessen organiseren.
- De student kan aantoonbaar een zelfstandige bijdrage leveren aan de kwaliteit van het eindresultaat en dit overdragen aan de klant/ opdrachtgever.
- De student kan de uitvoering van een (deel) project begroten en bewaken binnen de gestelde randvoorwaarden.
Deze zijn van niveau drie:
- De student kan voor een opdrachtgever een compleet (project)plan ontwikkelen, operationaliseren waarin tijd (financiële) middelen en mensen beschreven staan en presenteren aan de klant/ opdrachtgever.
- De student kan sturing geven aan de uitvoering van een plan, binnen een gegeven tijdsbestek en budget.
- De student kan zelfstandig het eindresultaat opleveren en verantwoordt dit aan de klant/ opdrachtgever.
- De student kan een complete projectbegroting opstellen, bewaken en verantwoorden.
Bewijs
De student kan op basis van een briefing, zelfstandig een (project)opdracht te formuleren, een (deel)projectplan ontwikkelen en operationaliseren, waarin tijd (financiële) middelen en mensen beschreven staan.
Dit staat beschreven in het derde project van blok drie: De Strategie. In de inleiding staat de briefing over het project en de informatie over het bedrijf.
Reflectie
Een inleiding of een briefing is noodzakelijk om op de hoogte te zijn van het probleem. Het bedrijf geeft relevante informatie. Ik weet nog dat ik in het eerste jaar aan projecten begon zonder iets af te weten van de huidige situatie. Door op de hoogte te zijn van de huidige situatie, is het makkelijker om te weten in welke hoek je het moet zoeken en welke modellen gebruikt kunnen worden.
Doordat ik de huidige situatie van La Place niet snel doorhad, was het veel moeilijker om te beginnen aan het project. Wij moesten de eerste weken veel inhalen in researchtijd waardoor wij veel tijd verloren. Ik heb veel geleerd van deze situatie en sindsdien is het niet voorgekomen. Tegenwoordig lees ik mij eerst goed in bij de briefing en dan ga ik zo snel mogelijk aan het werk.
De student kan in teamverband werkprocessen organiseren.
Doordat ik groepsleider was, moest ik mij ook zo opstellen. Dat betekende niet meer het vooruitschuiven van werk en op het laatste moment maken. Elke week werden nieuwe afspraken gemaakt.
Reflectie
Streng maar rechtvaardig, noem ik het maar. Het was wel fijn om de touwtjes in handen te hebben, maar het was ook onwennig voor mij. Marketingcommunicatie is een heel leuk maar vooral complex vak. Het is leuk om een beetje te puzzelen wat een goede manier was om een capabele strategie te presenteren.
De student kan aantoonbaar een zelfstandige bijdrage leveren aan de kwaliteit van het eindresultaat en dit overdragen aan de klant/ opdrachtgever
Het project in blok vijf is een goed voorbeeld hiervoor. Wij werkten in tweetallen en moest de werkdruk evenveel verdeeld worden. Hoewel dit vanzelfsprekend is, is het in de praktijk een ander verhaal. Dit heb ik bij competentie 1 beknopt uitgelegd. Na het houden van een onderzoek is het de bedoeling dat wij een advies uit de conclusies kunnen halen zonder dat het advies uit een blinde hoek komt.
Reflectie
Na dit project wist ik dat adviseren in mijn straatje lag, maar ik had nog veel te leren. Gelukkig heb ik dat ook gedaan in dat jaar. Ik had wel het gevoel tijdens het project dat ik veel meer had toegevoegd dan mijn groepsgenoot. Ik vond dat toen helemaal niet erg, maar ik moest ook leren dat als je in een groep zit niet alles alleen hoeft te doen.
Elkaar up-to-date houden is de sleutel tot succes. Je doet niet alles voor jezelf. Soms vergat ik dat en draaide ik door en hield ik zelf de illusie voor dat ik alles alleen deed. Gelukkig heb ik dat tegenwoordig niet meer zo erg en zijn de taken beter verdeeld.
De student kan de uitvoering van een (deel) project begroten en bewaken binnen de gestelde randvoorwaarden.
Deze hadden wij in het project: De Strategie zelf opgesteld. Wij hadden wekelijks een vergadering waarbij er de planning op tafel wordt gelegd en vervolgens wordt er een taakverdeling gemaakt. Wij hadden wel specifieke afdelingen voor het project, waardoor de taken makkelijker verdeeld konden worden. Een iemand was verantwoordelijk voor de opmaak en ik was verantwoordelijk voor de spellingscontrole. Dit werkte goed en als het niet met een goede reden af was, werd er gelijk een waarschuwing gegeven.
Reflectie
Ik vond dit fijn werken. Ik had net zo veel verantwoordelijkheden als iedereen en door wekelijks zorgen dat alles op tijd klaar was, werd de werkdruk verspreidt. Dat werkte heel fijn voor mij. De enige obstakel was ikzelf. Het was toen de vraag of ik dat vol kon houden. Soms heb ik dat wel gedaan, maar soms kon ik mij hier niet aan zetten.
De student kan voor een opdrachtgever een compleet (project)plan ontwikkelen, operationaliseren waarin tijd (financiële) middelen en mensen beschreven staan en presenteren aan de klant/ opdrachtgever.
Dit was aan de orde in de les die ik in Gent had bijgewoond. Dit was Human Resource Management (HRM). Bij HRM moesten wij een plan schrijven om een HRM-afdeling van ons eigen bedrijf te runnen. Dit moest van deze gemakken voorzien zijn.
Reflectie
Situatie
Ons bedrijf (Coffee Creations) moest een plan maken over hoe wij nieuwe werknemers aan konden werven. Dit moest op een manier dat er mensen die in jouw bedrijf wil hebben aangetrokken moesten worden.
Taak
Mijn taak was om de advertentie te ontwerpen. De rest van de groep moesten de tekst en de benefits omschrijven
Aanpak
Wij hadden al goed omschreven wat voor bedrijf wij waren en in welke mensen wij waren geïnteresseerd. Ik heb met de huisstijl van het merk een kleurenpalet opgezet en ben begonnen met het ontwerpen van de advertentie. Het moest opvallen en de mensen uitfilteren die niet in het bedrijf passen. De tekst moet ook redelijk informeel zijn, zodat wij duidelijk maken dat het een jong bedrijf is.
Resultaat
Een advertentie die op dit moment als voorbeeld gebruikt wordt in de lessen.
Reflectie
Ik ben erg trots op de advertentie. Ik heb daar mijn best voor gedaan, maar uiteindelijk ging het toch vanzelf.
Hoewel het niet echt een opdracht was van mijn eigen school uit, vond ik dit het meest dichtbij staan van een opdracht van school. Het presenteren ging een klein beetje roestig, want ik had het al een tijd niet meer gedaan. Ik geef mijzelf hier een 6,8 voor.
De student kan sturing geven aan de uitvoering van een plan, binnen een gegeven tijdsbestek en budget.
En
De student kan een complete projectbegroting opstellen, bewaken en verantwoorden.
Dit is terug te vinden in het gedeelte van de opdracht die ik voor mijn stage moest doen. Daar heb ik, zoals eerder vermeld, een plan opgezet om de community meer naar het bedrijf te trekken en uiteindelijk betrekken bij ideeën van Moyee Coffee. Hier is een tijdsbestek en een budget in opgenomen.
Reflectie
Het was een hele leuke opdracht om te doen. Ik heb al eerder gezegd dat ik dit soort opdrachten vrij weinig tijdens mijn stagetijd heb gedaan. Ik ben hierdoor verder ontwikkeld in het opzetten van dit soort dingen. Wel had ik minimale begeleiding tijdens het schrijven. Ik heb alles alleen gedaan, waardoor ik soms onzeker was of ik in de goede richting zat of niet. Gelukkig was dat wel het geval, maar het kon ook de verkeerde kant op gaan.
Door de minimale begeleiding, wist ik ook niet of ik het goed deed of niet. Ik kan wel het gevoel hebben dat het goed ging, maar het was een beetje op losse aannames gebaseerd. Ik heb het wel afgemaakt en ik ben er trots op, maar alsnog geef ik mijzelf hier een 6 voor.
De student kan zelfstandig het eindresultaat opleveren en verantwoordt dit aan de klant/ opdrachtgever.
Na het opzetten van het communityplan, heb ik het idee gepresenteerd aan de opdrachtgever. Daarna heb ik het plan bij hem ingeleverd. De vragen die hij had gesteld, waren meer over het idee zelf en niet inhoudelijk in het rapport. Hij was achteraf zeer enthousiast over het idee en ik moest gelijk aan de slag om dit waar te maken.
Reflectie
Ik heb mij niet heel goed voorbereid voor de uitleg over het plan, omdat aan mij gevraagd werd om het op dat moment te presenteren. Ik moest dus vertrouwen op mijn ervaring die ik heb opgedaan met presenteren en het ‘talent’ dat ik heb om te improviseren. Dat ging gelukkig niet al te stroef. Ik had het idee al heel goed in mijn hoofd zitten en ik kon dus zo direct beginnen aan het uitleggen aan de opdrachtgever.
Het voelde heel anders om hier een presentatie voor te geven. Het is een totaal ander gevoel dat ik kreeg tijdens de presentatie. Dat kwam vooral omdat het een idee was dat ik zelf heb bedacht en niet hoefde voor school. Een opdracht voor school is nog een soort van afgebakend, maar een opdracht vanuit werk voelt en werkt ook veel vrijer. Ik wist zeker dat deze manier van opdrachten maken, het beste uit mij kan halen. Hier was ik erg gelukkig mee. Ik werd volledig vrijgelaten en ik kon dus vrij snel een plan op tafel leggen. Het minst leuke aan de opdracht, was denk ik wel de hoeveelheid begeleiding die ik kreeg. Dat miste ik toch nog wel. Ik houd ervan om vrij te zijn in mijn doen en denken, maar aan de andere kant is het ook wel fijn als ik een beetje ingehouden word door iemand die hier al meer ervaring in heeft.
Ik heb hier niet echt een stevig referentiepunt voor, daarom ben ik genoodzaakt om mijzelf hier een 6 te geven. Ik kan het, maar het kan veel beter.
- Home
- Competenties
- Onderzoeken/Analyseren
- Eindmeting Onderzoeken/Analyseren
- Beleidsadvisering
- Eindmeting Beleidsadvisering
- Strategie ontwikkelen
- Eindmeting Strategie ontwikkelen
- Conceptualiseren
- Eindmeting Conceptualiseren
- Organiseren / managen
- Eindmeting Organiseren / managen
- Representeren
- Eindmeting Representeren
- Schrijven / visualiseren
- Eindmeting Schrijven / visualiseren
- Professionaliseren / reflecteren
- Eindmeting Professionaliseren / reflecteren
- SMART-doelstellingen
Maak jouw eigen website met JouwWeb