Organiseren / managen
Beheersindicatoren
- De student kan voor een opdrachtgever een compleet (project)plan ontwikkelen, operationaliseren waarin tijd (financiële) middelen en mensen beschreven staan en presenteren aan de klant/ opdrachtgever.
- De student kan sturing geven aan de uitvoering van een plan, binnen een gegeven tijdsbestek en budget.
- De student kan zelfstandig het eindresultaat opleveren en verantwoordt dit aan de klant/ opdrachtgever.
- De student kan een complete projectbegroting opstellen, bewaken en verantwoorden.
Bewijs
De student kan voor een opdrachtgever een compleet (project)plan ontwikkelen, operationaliseren waarin tijd (financiële) middelen en mensen beschreven staan en presenteren aan de klant/ opdrachtgever.
Hiervoor gaan wij naar het laatste hoofdstuk implementatie toe. Hierin staat de planning en een begroting van de kosten die hieraan zijn verbonden.
Voor deze indicator zijn alle kosten gebaseerd op bestaande bronnen. Hier wordt gebruik gemaakt van verschillende websites van drukkers, leveranciers en een calculator van brutoloon.
Daarnaast is de implementatie op een korte termijn. Een korte termijn is in mijn geval twee maanden van implementatie. In het schema staan per week verschillende taken die aan het einde van die week af moeten zijn. Ik heb bewust niet voor uren of dagen gekozen, omdat er naast de implementatie ook ander werk gedaan moet worden bij de organisatie. Hierdoor heeft iedereen vijf dagen de tijd om de tussentijdse deadlines te halen.
Reflectie
Dit was voor mij wel een lastige opgave. Zoals ik al eerder had gezegd, is het vooruit plannen voor mij nog steeds lastig. Echter heb ik er nu wel mijn tijd voor genomen, waardoor het al een stuk vlotter verliep dan normaal. Een minpunt voor mij was echter dat ik altijd maar aan het veranderen ben in de planning, waardoor er soms taken dubbel in staan. Soms had ik ook het gevoel dat het nooit af kan zijn. Dit heb ik wel zo veel mogelijk ingeperkt door middel van mijn tijd te nemen voor de planning. Hoewel dit nog niet helemaal vlekkeloos verloopt, heb ik hier wel sprongen in gemaakt.
Ik geef mijzelf op dit vlak een 7. Mijn nulmeting had ik vrij weinig referentiemateriaal, maar nu dat ik het wel heb kan ik gerust zeggen dat het nu wel voldoende is.
De student kan sturing geven aan de uitvoering van een plan, binnen een gegeven tijdsbestek en budget.
EN
De student kan zelfstandig het eindresultaat opleveren en verantwoordt dit aan de klant/ opdrachtgever.
Hier refereer ik ook weer naar het hoofdstuk van de implementatie.
Het schema heb ik hierboven al uitgelegd. Ik heb voor elke persoon een andere kleur gegeven om zo het overzicht te behouden. De implementatie is voor de korte termijn, waardoor er veel van de taken gelijklopen. Ik heb dit plan bij de opdrachtgever gepeild en de gehele organisatie vond het een reële planning.
Reflectie
Ik vind dat het plannen uiteindelijk na vier jaar studeren er steeds meer in zit. Ik kan niet meer voorstellen hoe ik het in het verleden deed. Alles moest op het laatste moment en dat heeft zijn tol geëist. Ik heb hier heel veel van geleerd. In principe ben ik een heel ander mens geworden op dit vlak. Door tussentijdse deadlines op te stellen, kan ik ook niet meer alles op het laatste moment doen. Als het wel gebeurd, kan ik nog steeds alles op alles zetten maar ik probeer het altijd te vermijden.
Ik geef mij nu een 6,5. Ik weet dat het veel beter kan en veel beter moet. Een planning maken, ongeacht het voor mijzelf is of in opdracht, is essentieel in de communicatie.
De student kan een complete projectbegroting opstellen, bewaken en verantwoorden.
Dit heeft veel betrekking op de laatste paar indicatoren. In dit hoofdstuk laat ik zien dat ik naast een planning ook een budget kan opstellen en welke middelen daarvoor nodig zijn om dit te verwezenlijken.
Reflectie
Ik geef mij weer een 6,5 hiervoor. De reden hiervoor is dat dit eigenlijk de eerste keer is dat ik het alleen moest doen. Normaal gesproken tijdens projecten, nam ik hier niet de leidende rol in. Ik nam eerder een ondersteunende rol aan of soms probeerde ik het zelfs te vermijden. Nu was het een groot onderdeel in de scriptie en daarmee heb ik mijzelf eraan toe moeten zetten. Gelukkig is het wel gelukt en ik kan wel zeggen dat ik van eigenlijk niets, naar een voldoende ben gegaan.
- Home
- Competenties
- Onderzoeken/Analyseren
- Eindmeting Onderzoeken/Analyseren
- Beleidsadvisering
- Eindmeting Beleidsadvisering
- Strategie ontwikkelen
- Eindmeting Strategie ontwikkelen
- Conceptualiseren
- Eindmeting Conceptualiseren
- Organiseren / managen
- Eindmeting Organiseren / managen
- Representeren
- Eindmeting Representeren
- Schrijven / visualiseren
- Eindmeting Schrijven / visualiseren
- Professionaliseren / reflecteren
- Eindmeting Professionaliseren / reflecteren
- SMART-doelstellingen
Maak jouw eigen website met JouwWeb