Schrijven / visualiseren

Beheersindicatoren

 

Voor het tweede niveau:

  • Op basis van een opdrachtbriefing een vertaling maken naar tekstproducten die de te behalen communicatiedoelstellingen ondersteunen.
  • Op basis van een opdrachtbriefing verantwoorde inhoudelijke en structuurmatige keuzes maken voor een eenvoudige middelenmix en de content (tekstueel en (audio)visueel) inhoudelijk voorbereiden en creëren.
  • Op basis van een opdrachtbriefing een gelaagd verhaal tekstueel en (audio)visueel samenhangend via verschillende middelen en kanalen naar verschillende doelgroepen overbrengen.
  • Vanuit van een briefing en op basis van beeldanalyse gefundeerde keuzes maken in de selectie en creatie van (audio)visuele content.

 

En het derde niveau:

 

  • Op basis van een (communicatie)plan, middelenanalyse of evaluatief onderzoek een vertaling maken naar strategische en onderscheidende tekstproducten die meerwaarde opleveren voor de te behalen communicatiedoelstellingen.
  • Vanuit analyse en op basis van inzicht voor een complex crossmediaconcept de content (tekstueel en (audio)visueel) inhoudelijk voorbereiden, structureren, inrichten, bijhouden en bijstellen.
  • Op basis van de principes van transmediale storytelling een narratief complex gelaagd verhaal visueel en tekstueel via verschillende middelen en kanalen overbrengen en op verschillende doelgroepen afstemmen.
  • Op basis van beeldanalyse en een eigen visie oorspronkelijke en onderscheidende (audio)visuele content selecteren en creëren.

 

 

Bewijs

Op basis van een opdrachtbriefing een vertaling maken naar tekstproducten die de te behalen communicatiedoelstellingen ondersteunen.

In de les overtuigend schrijven van het achtste blok, hebben wij geleerd hoe je een blog, een direct mailbrief schrijven en een advertorial het beste kan schrijven. De opdracht was zeer simpel. Wij moesten eerst een kladversie maken en dan werd het door mijn groepje nagekeken en feedback gegeven.

 

Reflectie

Ik vond dit het leukste van mijn opleiding. Dit soort brieven en context maken zijn een van mijn sterkste punten. Natuurlijk kan alles beter en dankzij deze les heb ik heel veel geleerd om nog beter te worden waar ik mij comfortabel mee voel. Ik heb wel vaak de neiging om te veel te schrijven of uit te leggen. Dankzij deze les, ben ik daarachter gekomen en let ik tegenwoordig veel meer op de lengtes van de teksten en uitleg. Ik kreeg wel vaak te horen dat mijn teksten wel vlot weglezen en makkelijk te begrijpen zijn. Tot op de dag van vandaag, ben ik nog steeds op zoek naar de beste lengte voor een tekst.

 

Op basis van een opdrachtbriefing verantwoorde inhoudelijke en structuurmatige keuzes maken voor een eenvoudige middelenmix en de content (tekstueel en (audio)visueel) inhoudelijk voorbereiden en creëren.

Hiervoor heb ik een advertorial gepakt die wij moesten maken voor het vak overtuigend schrijven. Deze heb ik als bijlage toegevoegd.

 

Reflectie

Hier komen mijn twee leukste componenten bij elkaar in een opdracht. Het designen en schrijven van een artikel. De vormgeving kan soms doorslaggevender zijn dan de inhoudelijke tekst. Met deze gedachte ben ik aan de slag gegaan. Daarom heb ik aardig wat tijd ingestopt om dit tot in de puntjes perfect te krijgen. Ik kreeg na de eerste feedbackronde al heel veel goede reacties. Na een paar kleine puntjes aan te passen, kon ik dit met een gerust hart inleveren.

 

Ik mag gerust zeggen dat ik deze componenten zeer goed beheers en voor mijn gevoel heb ik hier nog weinig in te leren. Ik beheers alles wat wij in de lessen over dit onderwerp hebben gehad.

 

Vanuit van een briefing en op basis van beeldanalyse gefundeerde keuzes maken in de selectie en creatie van (audio)visuele content.

In het tweede blok van jaar twee, hebben wij corporate stories moeten maken voor echte bedrijven. Hier werden echte films gemaakt waar het verhaal van de organisatie wordt verteld. De video is te vinden op YouTube die wij hebben gemaakt onder” Ardagh Group Dongen”.

Reflectie

Dit was een zwaar blok voor mij. Ik zat toen met heel veel creatievelingen in de groep. Dat is voor mij heel erg lastig. Compromissen moesten worden gemaakt en er werd veel negatieve feedback over en weer gegeven. Ik had een rol op mij genomen die helemaal niet zo creatief was. Ik moest mij constant inhouden om niet te bemoeien met het schieten van opnames en het monteren van de film. Ik mocht de scenario’s schrijven. Hoewel dit erg leuk is en tijdrovend, werd het bedachte plan steeds veranderd waardoor er minder van mijn bedachte scenario’s uiteindelijk te zien zijn.

 

Ik had het echt heel moeilijk. Achteraf kijk ik wel naar een leuke en creatieve tijd, maar ik moet zeggen dat ik het helemaal anders zou hebben aangepakt. Als ik eraan terugdenk, heb ik mij toen heel veel gefrustreerd. Dat was nergens voor nodig. Zoals beschreven in de afgelopen reflecties, kan er geconcludeerd worden dat ik niet een van de beste teamspelers ben. Zodra ik bezig ben met het opzetten van creatieve concepten, wil ik niet tussendoor gecorrigeerd worden door een persoonlijke mening. Ik ben meer van het concept helemaal afmaken en daar later pas een mening op geven. Dit was totaal niet aan de orde tijdens dat blok en zat ik mij erg te frustreren aan de meningen tussendoor die nergens op waren gebaseerd. Dat verhindert de creativiteit. De zogenaamde “flow”. Ik zat constant maar half in de creativiteit. Ik nam het soms net iets te persoonlijk en dat stoorde niet alleen mij, maar ook de groep. Ik heb hiervan geleerd om het eerder te laten varen en de moeite in iets anders te steken. Na een tijd ging dat wel beter. Nu heb ik er maar soms last van, maar dan zeg ik eerlijk dat ik liever wil dat ik de meningen wil horen als ik mijn concept presenteer.

 

 

Op basis van een (communicatie)plan, middelenanalyse of evaluatief onderzoek een vertaling maken naar strategische en onderscheidende tekstproducten die meerwaarde opleveren voor de te behalen communicatiedoelstellingen.

Ik heb gehoord dat heel veel klasgenoten het hebben over “content-creatie & implementatie” voor de niveau drie beheersindicatoren, maar tijdens die tijd ben ik op Erasmus geweest. Ik zal voor de niveau drie indicatoren bewijzen uit Gent of uit het werkleven halen.

 

Voor het Pageshuis heb ik een kerstkaart gemaakt. Deze opdracht kreeg ik omdat ik daar in het eerste jaar van deze opleiding stage heb gelopen (twee dagen). De opdrachtgever wist dat ik veel aan het werk was met designen en bewerken, dus hij had gevraag om een nieuwe kerstkaart voor 2016. Nadat ik rond de tafel met hem heb gezeten, kreeg ik het communicatieplan van zijn bedrijf. Hij vroeg of ik het wilde inkijken en met deze informatie een goede kerstkaart kan maken.

 

Reflectie

Dit soort opdrachten zijn op mijn lijf geschreven. Ik weet best veel van het bedrijf, maar het is altijd makkelijk om de communicatie-afspraken op papier te hebben. Dat geeft mij zekerheid en houvast. Ik heb dus in een korte tijd een nieuwe kerstkaart voor hem gemaakt. Na twee feedbackmomenten, was meneer Alons meer dan tevreden met het eindproduct.

Ik was ook erg te spreken. Het is een redelijk makkelijke opdracht en ik maak er mensen mee blij. Ik was op tijd begonnen en had meerdere dagen om er een keer naar te kijken en gedeeltes te verbeteren. Toen de kaarten klaar waren, kreeg ik nog een bedankje. Een aantal weken later lag mijn gemaakte kerstkaart op de deurmat.

 Ik heb dit al heel goed onder de knie. Dit is misschien het leukste en het beste dat ik kan. Ik geef mij hier een 7,5 voor. Er is nog ruimte om nog beter hierin te worden.

Vanuit analyse en op basis van inzicht voor een complex crossmediaconcept de content (tekstueel en (audio)visueel) inhoudelijk voorbereiden, structureren, inrichten, bijhouden en bijstellen.

Voor het vak HRM, moesten wij een advertentie maken die vanuit ons bedrijf moest komen. Dit soort opdrachten zijn erg leuk om te doen. Na een kleine tijd aan de opdracht gezeten te hebben, had ik deze af. In de les moesten wij de advertentie presenteren en belichten. De advertentie was zo goed ontvangen door de docent, dat het nu nog gebruikt wordt als voorbeeld voor de andere studenten.

 

Reflectie

Niet om naast mijn schoenen te lopen, maar ik heb een hoog niveau voor deze competentie. Dit was ook de reden dat ik deze opleiding wilde doen.

 

Echter zijn er wel wat verbeterpunten. Ik kan redelijk slecht tegen invloed van buitenaf op mijn werk. Dat is natuurlijk noodzakelijk voor als ik een opdracht doe voor een klant. Hier moet ik beter mee overweg kunnen gaan, anders heb ik niks aan dit talent. Gelukkig gaat het wel wat beter. Ik weet hoe ik ermee overweg moet gaan en uiteindelijk is het wel een opdracht voor een klant en niet voor school. Dat heeft in plaats van een goed cijfer de motivatie van een uitbetaling. Dit houd ik in mijn achterhoofd ook als ik dingen voor school maak.

Door deze verbeterpunten, scoor ik op dit vlak een 7,5. Kritiek is vooral het puntje waar ik mee om moet leren gaan.

 

Op basis van de principes van transmediale storytelling een narratief complex gelaagd verhaal visueel en tekstueel via verschillende middelen en kanalen overbrengen en op verschillende doelgroepen afstemmen.

Ik heb een blog geschreven tijdens mijn stagetijd bij Moyee Coffee over de aankomst van een grote, nieuwe brander in de koffiebranderij te Addis Ababa. Dit werd uitgelicht via verschillende kanalen en op de website.

 

Reflectie

Dit was een opdracht waarvoor ik maar heel kort de tijd voor had. Ik moest in slechts een uur een volledig artikel online zetten en alles eromheen. Alles in de tone-of-voice van Moyee. Het tijdtekort had ik eigenlijk wel nodig om echt het talent van onder druk presteren naar boven te halen.

Wat wel minder was, was dat ik slordig werd in taalgebruik als ik te weinig tijd heb. Alles was een stuk minder goed dan wat men van mij kan verwachten. Ik heb wel geleerd hoe ik dan om moet gaan met urgentie

Daardoor heb ik maar een 6 gescoord op deze indicator. Ik moet gewoon beter leren omgaan met een planning. Hier moet ik de aankomende tijd mee aan de slag gaan.

Op basis van beeldanalyse en een eigen visie oorspronkelijke en onderscheidende (audio)visuele content selecteren en creëren.

Dit heb ik gedaan met een nieuw product op mijn stage. Het was de tijd van sinterklaas en Moyee wilde een persbericht uitsturen in de stijl van Moyee. Ik heb deze opdracht op mij genomen en uitgewerkt. Ik kreeg hier een dag de tijd voor.

 

Reflectie

Het was redelijk moeilijk om dit te schrijven. Constant werd ervan achter mijn schouder meegekeken en eigen inbreng in mijn oor gefluisterd. Hierdoor zat ik niet meer heel lekker in de flow. Ik heb mijn best om hier niks van aan te trekken en uiteindelijk is dat gelukt. Ik heb gebruik gemaakt van mijn eigen schrijfstijl dat erg op die van Moyee lijkt. Informeel en een tikkeltje radicaal.

 

Het had wel zijn vruchten afgeworpen. Er werd gevraag om het persbericht te vertalen naar het Engels. Omdat ik die dag nog tijd over had, had ik het gelijk gedaan. Het was erg leerzaam om iets te schrijven uit naam van het bedrijf. Dit was een effectieve manier om mijn ervaring die ik had opgedaan op school in praktijk te brengen.

 

Hier heeft presteren onder druk wel geholpen, echter was werkte de invloed van buitenaf heel erg averechts bij mij. Ik moet hier toch wel meer zorgen dat ik mijzelf niet gek laat maken. Ik geef mij daarom maar een magere 6.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb