Strategie ontwikkelen

Beheersindicatoren

Voor niveau twee:

  • De student kan op basis van onderzoek een marketingcommunicatie- of mediastrategie formuleren en presenteren.
  • De student kan verschillende relevante theorieën en modellen in samenhang toepassen en vervatten in een strategisch marketingcommunicatie- en mediaplan.
  • De student kan vanuit de gekozen strategie een innovatieve en crossmediale mix van in te zetten middelen ontwikkelen.
  • De student kan een realistisch inschatting maken van de budgettaire en financiële consequenties van de strategiekeuze.

 

Voor niveau drie:

 

  • De student kan op basis van onderzoek een marketingcommunicatie- en mediastrategie kiezen en zijn keuze onderbouwen en toelichten.
  • De student kan een strategisch marketingcommunicatie- en mediaplan opstellen waarbij nieuwe ontwikkelingen en de aansluiting bij de organisatiedoelen ingevuld en verantwoord worden.
  • De student kan recente ontwikkelingen in marketingcommunicatie en media identificeren en de waarde voor de organisatie bepalen.

 

Bewijs

 

De student kan op basis van onderzoek een marketingcommunicatie- of mediastrategie formuleren en presenteren.

Voor deze indicator gebruik ik het project dat wij hebben gedaan in blok drie van het tweede jaar: Strategie. Hier moesten wij een strategie bedenken voor een eigen gekozen bedrijf. Ik zat in een groep van Robin, Muna, Samia, Sarah en Zubayda. Het bedrijf dat wij hadden gekozen was La Place. Het boek ‘Marketingstrategie’ geschreven door Ruud Frambach en Edwin Nijssen stond hierbij centraal. Tevens hebben wij Floor en Van Raaij geraadpleegd. Hier hebben wij een probleemstelling en onderzoeksopzet, interne/externe analyse, SWOT-analyse, marketingcommunicatiestrategie en een evaluatie en advies gemaakt.

Reflectie

Situatie

La Place moet zich voorbereiden op het faillissement van V&D, waar de meeste locaties van La PLace zijn gevestigd. Mocht V&D uit het straatbeeld verdwijnen, is La Place heel veel locaties kwijt zonder zelf failliet te zijn.

Taak

Mijn taak als projectleider, was de groep bijeenhouden en evenveel deelnemen aan de werkzaamheden. Daarnaast was ik degene die de teksten nakeek en verbeterde.

Aanpak

Ik heb tijdelijke deadlines opgesteld en iedereen moest zich daaraan houden. Eerlijk gezegd waren die deadlines meer voor mij dan voor de groep. Ik had wat te bewijzen. Ik heb wel iedereen de vrijheid gegeven om zelf de kiezen hoe zij het doen, als het maar gedaan wordt.

Resultaat

Een over het algemeen goede samenwerking en een goed eindresultaat. Soms waren er wel kleine puntje waar iedereen aan kon werken. Ik had namelijk tegen het einde aan minder motivatie omdat ik achter sommige mensen hun broek aan moest zitten. Ik voelde mij daar niet heel fijn bij, want zo ben ik niet. Soms werd het onder de maat opgeleverd. Dan ben ik geneigd om het maar zelf te doen. Wij hebben uiteindelijk in een keer een voldoende behaald inclusief de presentatie. Daar ben ik erg blij om en daarna heb ik heel even afstand gedaan van een groepsleider zijn.

Reflectie

Ik voel mij best een leider, alleen dirigeren past niet goed in mijn straatje. Ik voel mij dan heel streng en zo ben ik helemaal niet. Het is voor mij lastig om een andere rol aan te nemen. Ik heb er wel veel van geleerd. Door middel van motivatie en enthousiasme heb ik toch voor elkaar gekregen dat het nodige werk gedaan werd. Als ik mij als een baas gedraag, kan ik mij schuldig voelen.

 

Ik hoef mij niet schuldig te voelen, want elke verantwoordelijke van een groepje doet dat ook. Het is ook maar een rol en geen persoonlijkheid. Die dingen moet ik af en toe wel scheiden in mijn hoofd. Ik had wel meer tijd voor mijn eigen dingen als ik werk uit handen geef. Dat gaf mij erg veel rust. In de toekomst moet ik dit vaker mijzelf toelaten.

De student kan verschillende relevante theorieën en modellen in samenhang toepassen en vervatten in een strategisch marketingcommunicatie- en mediaplan.

In hetzelfde project werd er veel gebruik gemaakt van verschillende modellen. Denk hierbij aan het SWOT-model, DESTEP, BCG-Matrix, afnemersanalyse en waardedisciplinemodel. Deze zijn in het dossier opgenomen en uitgewerkt met een bijpassende beschrijving. Hiermee zijn wij tot de conclusie gekomen dat La Place kan overleven om meer op de ecologische afnemer te spelen. Dit is voor lange termijn.

 

Reflectie

Het werd opgelegd door de coaches om dit te maken. Dankzij hun hulp en de lessen van marketingcommunicatiestrategie, hebben wij een solide strategie gemaakt.

Dit is het domein waar ik uiteindelijk in wil werken. Dit was heel erg leerzaam en alles wat wij in het eerste jaar hebben geleerd, werd nu verder uitgebreid. Het opzetten van onderzoeken is al een stuk makkelijker in vergelijking met het eerste blok van jaar twee. Door de leidende rol die ik toen had, heb ik iets heel anders gedaan dat ik normaal doe. Ik heb echt de leiding genomen in de vergaderingen en de deadlines die behaald moesten worden opgesteld. Mijn verbeteringspunten blijven wel van toepassing, maar op dit gedeelte ben ik heel wat vooruitgegaan. In de toekomst wil ik deze lijn voortzetten. Ik voel alsof ik op dat gebied ben blijven steken.

 

 

De student kan vanuit de gekozen strategie een innovatieve en crossmediale mix van in te zetten middelen ontwikkelen.

In hetzelfde project zat ook een deel mediaplanning in. Dit onderdeel moest ingenomen worden in de strategie om een voldoende te halen. Dit was een zeer lastig onderwerp. De lessen daarover waren ook enorm lastig te volgen, maar wel boeiend. Hier werden verschillende middelen ingezet om specifieke klanten te trekken. Dat werd door ons bedacht in de vorm van: flyers, social media-acties en coupons. Zelfs adverteren in de lokale kranten en via internet

 

Reflectie

Dit was een struikelpunt voor de groep en voor mij. Ik vind het moeilijk om mijn idee te laten gaan, zelfs als de groep het niet een goed idee vindt. Het voelt dan alsof mijn creativiteit onderdrukt wordt en niet gewaardeerd wordt. Maar dat is helemaal niet zo. Ik weet dat heel goed, maar het moeilijk om dat los te laten. Soms vind ik het heel moeilijk om samen te werken met mensen die niet op een lijn liggen met mij. Samenwerken is een groot verbeterpunt voor mij. Het is minder hevig geworden, maar het zit nog steeds in mij.

 

Uiteindelijk ben ik wel heel blij dat wij deze kant op zijn gegaan, want de hele groep stond achter het besluit, alleen ik niet. Ik ben aardig koppig, dus het is logisch dat ik mij zo erg heb verzet. Later in het jaar is het al een stuk minder geworden en heb ik ook duidelijk gemaakt dat ik soms zo kan zijn en dat ik alles eraan doe om het te onderdrukken. Kritisch zijn is altijd goed, maar koppig niet altijd.

 

De student kan een realistisch inschatting maken van de budgettaire en financiële consequenties van de strategiekeuze.

Voor deze indicator is er gekeken hoeveel alles qua inkopen kostte en wat wij nodig hadden om onze plannen te realiseren.

Reflectie

Eerlijk gezegd, budgetteren is niet een van mijn sterkste punten, daarom heb ik wel goed mee gekeken hoe dat berekend moest worden. Tijdens de les kregen wij praktische informatie over hoe duur een campagne kan kosten. Ik schrok hoe erg duur het kon zijn. Ik ben niet goed met cijfers. Ik zal dat ook niet zo snel worden, maar ik kan mijzelf wel verbeteren. Dat heb ik tijdens dit blok gedaan. Ik snap alles nu wat beter en het uitrekenen van campagnes gaat mij best goed af.

De student kan op basis van onderzoek een marketingcommunicatie- en mediastrategie kiezen en zijn keuze onderbouwen en toelichten.

Ik zie dat mijn klasgenoten op dit punt het ‘content creatie & implementatieplan’ gebruiken, die zij moesten maken in het tweede semester van het derde jaar. Ik was toen in het buitenland, maar ik zal toch proberen om deze indicatoren te omschrijven met voorbeelden uit mijn uitwisselingstijd, vorige projecten of uit mijn werkleven.

 

Dit was een onderdeel nog steeds van het project: De Strategie. Na het maken van het dossier, moesten wij het dossier mondeling verdedigen tegen de coaches. De coaches vroegen voornamelijk om de redenen waarom wij voor bepaalde modellen hebben gekozen en waarom niet een andere. Deze konden wij voldoende verdedigen en beargumenteren waarom dat zo was.

Reflectie

Door mijn improvisatievermogen heb ik de groep soms wel uit de brand geholpen, om toch een goed argument te geven voor de gekozen aanpak. Het overtuigen van mensen is ook een talent van mij. Hiermee bedoel ik niet dat ik zomaar wat praat, maar door het spontaan op zoek te gaan naar argumenten, heb ik ons uit de situatie gered.

 

Aan de andere kant, als ik eenmaal bezig ben met vertellen is het moeilijk om andere mensen aan het woord te laten. Ik ben meestal bang dat zij het verknallen. Die angst hoort er niet te zijn, maar soms zit het wel in mij. Het gevoel van afhankelijk zijn van een groep, vind ik niet heel fijn. Met collega’s op de werkvloer is dat een ander verhaal. Op school voelt dat toch anders.

Ik heb nog veel te leren op dit vlak. Ik moet soms andere mensen ook vertrouwen in hun vaardigheden. Ik moet mijzelf hier een onvoldoende voor geven, namelijk een 5.

 

De student kan een strategisch marketingcommunicatie- en mediaplan opstellen waarbij nieuwe ontwikkelingen en de aansluiting bij de organisatiedoelen ingevuld en verantwoord worden.

EN

De student kan recente ontwikkelingen in marketingcommunicatie en media identificeren en de waarde voor de organisatie bepalen.

 

Hiervoor verwijs ik naar het project: AT&T in het vierde jaar.

Hiervoor moesten wij op zoek gaan naar actuele trends en thema’s waarover wij konden schrijven.

 

Reflectie

Dit was een erg leuk blok, waarbij ik een van mijn sterke punten kon ontwikkelen: schrijven. Artikelen schrijven over actuele ontwikkelingen is voor mijn een van mijn favoriete dingen. Het geeft mij een gevoel dat ik nuttige informatie verspreid en mensen iets bij leer.

Het (creatief) schrijven is niet iets nieuws voor mij. Ik heb wel het gevoel dat ik nu een soort vastzit en niks meer bijleer over het vak. Natuurlijk is er wel verbetering, maar toch heb ik het gevoel dat ik alles al heb geleerd wat er te leren valt.

 

Toch geef ik mijzelf een 7,5 hierop. Het zou niet goed voelen als ik hier al een heel hoog cijfer aan mijzelf geef. Ik moet nog afstuderen en dan weet ik zeker dat ik goed bezig ben of niet.

Maak jouw eigen website met JouwWeb