Conceptualiseren
Beheersindicatoren
Van niveau twee:
- De student kan een creatief proces van divergeren en convergeren faciliteren met als resultaat onverwachte en vernieuwende oplossingen voor een vooraf gestelde vraag of probleem.
- De student kan op basis van een briefing van een opdrachtgever een onderscheidend en vernieuwend concept ontwikkelen voor merk, product of dienst, de toegevoegde waarde voor opdrachtgever en doelgroep beargumenteren en de gemaakte keuzes verantwoorden.
- De student kan denken, visualiseren en reflecteren om het concept iteratief vorm en inhoud te geven, kan een beeldende voorstelling maken van de oplossingen en betrekt de opdrachtgever voor tussentijds overleg en goedkeuring.
En van niveau drie:
- De student kan volgens een creatief proces een authentieke en onderscheidende totaaloplossing ontwikkelen voor een unieke vraag of probleem.
- De student kan voor een opdrachtgever vooronderzoek uitvoeren, een probleemstelling definiëren en op basis daarvan een concept ontwikkelen voor een nieuw en onderscheidend merk, product of dienst wat relevant is voor doelgroep en opdrachtgever, kan de toegevoegde waarde ervan beargumenteren en de gemaakte keuzes verantwoorden.
- De student kan denken, visualiseren en reflecteren om het concept iteratief vorm en inhoud te geven, kan het concept visualiseren en presenteren en kan het concept vertalen naar verschillende media.
Bewijs
De student kan een creatief proces van divergeren en convergeren faciliteren met als resultaat onverwachte en vernieuwende oplossingen voor een vooraf gestelde vraag of probleem.
In heel dit hoofdstuk staat blok acht redelijk centraal. Dit was een blok waar ik heel veel energie en passie in kwijt kon. Voor deze indicator gebruik ik het vak Overtuigend Schrijven.
Eerst werd bij het vak een conceptversie gemaakt van de uiteindelijke tekst. De tekst werd voor een kleine feedbackgroep gehouden en dan werden de verbeterpunten verteld. Hier moesten wij elkaar tips geven voor het overtuigend schrijven.
Reflectie
Mijn grootste wapen om dit soort teksten te maken, was het gebruik van humor. Ik heb geleerd dat humor een grote aandachtstrekker is en houdt de tekst boeiend om te lezen. Ik heb dit vaak in teksten gebruikt bij dit vak. Mijn valkuil is wel dat ik erg veel kan schrijven. Ik heb ervan geleerd dat ik beknopter moet schrijven en niet alles is nodig om de boodschap over te brengen. Soms is het erg moeilijk om om te gaan met kritiek. Het voelt gelijk alsof ik heb gefaald. Terwijl dat helemaal niet de bedoeling is. Ik moet ophouden met mijzelf gek te maken dat de tekst onvoldoende is en dat ik mijn teksten korter moet houden.
De student kan op basis van een briefing van een opdrachtgever een onderscheidend en vernieuwend concept ontwikkelen voor merk, product of dienst, de toegevoegde waarde voor opdrachtgever en doelgroep beargumenteren en de gemaakte keuzes verantwoorden.
Hiervoor gebruik ik het project van blok acht: Media innovation. Dit was een van de meest creatieve vakken van heel het jaar. Het maken van prototypes, het bepalen van de strategie en het presenteren van het product was erg leuk om te doen. Wij hadden het concept: een apparaat dat je helpt jouw moestuin te laten groeien. Het product zorg ervoor dat de zaadjes tijdens de ontkiemfase tot aan de fase van verpotten zo veel mogelijk wordt begeleid om een sterke plant te worden, die in de volle grond een aanzienlijk grotere kans heeft om te overleven.
Reflectie
Ik werd zo losgelaten door de groep, dat ik soms verdwaalde in mijn eigen creativiteit. Dat is voor een moment heel fijn. Ik kon lekker het plan uitdenken, schetsen maken en puzzelen of dat alles zou werken. Soms had ik het gevoel dat ik heel veel losgelaten werd en soms was dat ook het geval. Ik heb toch nog een beetje leiding nodig om niet van het spoor af te dwalen. Ik ben er zelf heel bewust van, maar ik kan het niet laten. Als ik ergens creatief kan zijn probeer ik altijd alles te geven. Ik ben snel afgeleid waardoor ik het moeilijk vind om mij echt op een ding te focussen. Op de gekste tijden heb ik inspiratie en werkte ik aan het project. Dat was wel heel erg fijn. Ik was daarentegen niet heel fijn om mee samen te werken, want ik wilde alles alleen doen. Dus op het gebied van teamwerk was ik dus achteruitgegaan. In de toekomst wil ik voor mijzelf eigenlijk grenzen opstellen, zodat ik niet alles zelf wil doen en niet het spoor bijster raak.
De student kan denken, visualiseren en reflecteren om het concept iteratief vorm en inhoud te geven, kan een beeldende voorstelling maken van de oplossingen en betrekt de opdrachtgever voor tussentijds overleg en goedkeuring.
Tijdens mijn stage bij Moyee kreeg ik de opdracht van de baas om met een plan te komen om een community te bouwen om het merk heen. Ik ben gelijk aan de slag gegaan met wat een community precies is en op zoek gegaan naar voorbeelden. Tot mijn schrik, zag ik dat veel bedrijven hier niet al te veel moeite in stoppen terwijl het een eindeloze put van inspiratie is en zij willen heel graag meedenken om het product waar zij fan van zijn te verbeteren en vergroten. Tijdens mijn zoektocht zag ik de waarde in het hebben van een vaste achterban. Daar mag je best wat voor doen om die te belonen. Dan geef je hen het gevoel dat zij meebeslissen en dat geeft het bedrijf toegang om bijvoorbeeld nieuwe producten te testen. Dat heb ik onderzocht. Uiteindelijk ben ik met een voorstel gekomen.
Reflectie
Door een opdracht te krijgen van de baas, werd ik gewaardeerd voor mijn vakgebied. Mijn stage op zich was wel leuk, maar het had totaal geen communicatieve uitdagingen. Ik speelde soms alleen de problemenoplosser. Dit was de eerste grote klus die ik rechtstreeks van de baas kreeg. Ik heb het met beide handen vastgepakt en in een paar uur lag een plan op zijn bureau.
Het motiveerde mij om te laten zien wat ik kan. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Tot aan de laatste weken van de stageperiode heb ik hieraan gewerkt en het plan van de grond gekregen. Helaas heb ik gehoord dat het plan nu niet meer is doorgezet. Aan de ene kant is dat heel jammer, aan de andere kant heb ik wel laten zien dat ik het kan. Niet alleen aan mijn collega’s, maar vooral aan mijzelf. Zo een opdracht was de reden dat ik deze studie wilde gaan doen en afmaken.
De student kan volgens een creatief proces een authentieke en onderscheidende totaaloplossing ontwikkelen voor een unieke vraag of probleem.
Hiervoor ga ik door op het probleem van de community. Ik heb ervoor gekozen om koffieworkshops te geven aan de community om hun kennis te verhogen over koffie.
- Het uitnodigen van de community in onze eigen werkplek
- De community uiteindelijk in te kunnen zetten als testpanel
- Laten zien dat koffie niet alleen maar iets is wat in pakken komt, maar dat het een delicaat proces is.
- Herkomst van koffie. Proces van plukken, branden en zetten.
- Verschillende soorten koffie (Afrika, Zuid-Amerika en Indonesië)
- Het zetten van eigen koffie op een espressomachine, laten merken dat het meer is dan alleen op knopjes drukken.
- Machine uitleg
- Espresso’s maken
- Melk opschuimen
- Latte art
- Het zetten van filterkoffie. Het oude koffiezetten maar dan in een nieuw jasje
- Methodes van filters zetten
- Factoren waarmee je rekening moet houden
- Recepturen vaststellen
- Demonstratie van het zetten
- Community zelf filter laten zetten
Tijdsbestek: 120 minuten
Reflectie
Zoals ik al eerder zei, was dit een opdracht die op mijn lijf was geschreven. Ik heb hier enorm van genoten. Wat ik vooral goed had gedaan is dat ik het inlevingsvermogen van mij al heel veel heb ontwikkeld het jaar ervoor op school met adviseren. Dit was mijn uitgangspunt om een concept te maken waar Moyee een ‘harde kern’ kan maken.
Wat wel beter kon was de beknopte uitleg. In mijn hoofd was alles heel logisch. Ik moet mij wel meer ontwikkelen, zodat iemand anders het plan makkelijk op kan pakken en doorzetten. Ik heb het eigenlijk zo geschreven dat bijna alleen ik het kon uitvoeren. Ik heb daar in de afgelopen tijd mijzelf op gewezen en tegenwoordig kan ik het beter op papier uitleggen, zodat praktisch iedereen het begrijpt.
Een 7 is hier een mooi cijfer voor. Ik heb genoeg kennis op dit moment, maar het kan nog beter.
De student kan voor een opdrachtgever vooronderzoek uitvoeren, een probleemstelling definiëren en op basis daarvan een concept ontwikkelen voor een nieuw en onderscheidend merk, product of dienst wat relevant is voor doelgroep en opdrachtgever, kan de toegevoegde waarde ervan beargumenteren en de gemaakte keuzes verantwoorden.
De workshops voor de community vallen hier ook onder. Dit is een nieuwe dienst van Moyee. Het is iets extra’s wat Moyee nooit eerder deed voor haar fans. In mijn stagetijd heb ik vaak met klanten aan de telefoon gezeten en toen het idee nog niet op papier stond, heb ik het wel met regelmatige klanten over mijn idee gehad. Zij vonden het een heel goed idee en hadden zich al bij mij aangemeld dat zij het wilde. Met deze enthousiasme het ik het aan mijn collega’s gevraagd of het een goed idee was. En dat vonden zij.
Reflectie
Voordat ik de opdracht officieel kreeg, had ik al het idee in mijn hoofd. Door toch een beetje brutaal te zijn dit te peilen bij trouwe klanten, gaf dit mij meer motivatie om er toch iets mee te doen. Het heeft mij ook redelijk geholpen om de opzet snel af te hebben.
Wat goed was, is dat ik proactief al op zoek was naar een oplossing voor dit probleem. Het heeft zijn vruchten afgeworpen toen ik werd gevraagd om deze opdracht op te pakken
Wat minder was is dat ik maar als stagiair mijn eigen weg was ingeslagen, zonder toestemming van mijn stagebegeleider. Dat is best riskant. Stel dat het idee juist van de tafel af was geveegd en dan probeer ik het idee zomaar bij de trouwe klanten te implementeren. Misschien had dat valse hoop gegeven. Achteraf kijk ik terug op de beste opdracht die ik ooit heb gehad.
Koppigheid is een eigenschap van mij. Ik heb mijn eigen weg ingeslagen en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik heb hier heel trots op en ik kan gerust zeggen dat ik hier een 8 op heb gescoord.
De student kan denken, visualiseren en reflecteren om het concept iteratief vorm en inhoud te geven, kan het concept visualiseren en presenteren en kan het concept vertalen naar verschillende media
Ik heb voor die community workshop in principe alles al af. Ik hoefde alleen de sociale mediaberichten te kopiëren uit de vooraf gemaakte teksten en te versturen. Alles stond in de startblokken en ik moest alleen het seintje krijgen om het in werking te zetten. Het budget voor de materialen was ook al klaar. Deze is te vinden in de bijlage. De training overtuigend schrijven heeft mij hierbij enorm geholpen.
Reflectie
Ik heb nooit een opdracht zo vlekkeloos afgemaakt. Alles verliep voorspoedig in het proces van het maken. Ik had het gevoel dat ik niet vastliep en de creativiteit vloeide bijna direct uit mijn hoofd op papier. Ik ben blij dat ik mij had kunnen bewijzen en dat ik niet zomaar ruimte opvulling was, maar echt van waarde kon zijn voor het bedrijf. Daarnaast leidde mijn dagelijks werk op kantoor een klein beetje onder. Ik heb alles wat ik achterliep, makkelijk in een weer bij kunnen brengen. Ideaal was natuurlijk als mijn dagelijks stagewerk er niet onder leidde. Goed de tijd inplannen is iets wat ik meer ga doen.
Creativiteit is een eigenschap dat nooit onderdrukt mag worden. Ik heb goed laten zien wat ik kan en waar ik in staat voor ben. Ik heb wel een beetje moeten inleveren op het gebied van het dagelijks werk, maar dat heb ik ernaast nog ingehaald. Ik geef mijzelf op dit vlak een 8.
- Home
- Competenties
- Onderzoeken/Analyseren
- Eindmeting Onderzoeken/Analyseren
- Beleidsadvisering
- Eindmeting Beleidsadvisering
- Strategie ontwikkelen
- Eindmeting Strategie ontwikkelen
- Conceptualiseren
- Eindmeting Conceptualiseren
- Organiseren / managen
- Eindmeting Organiseren / managen
- Representeren
- Eindmeting Representeren
- Schrijven / visualiseren
- Eindmeting Schrijven / visualiseren
- Professionaliseren / reflecteren
- Eindmeting Professionaliseren / reflecteren
- SMART-doelstellingen
Maak jouw eigen website met JouwWeb