Representeren

Beheersindicatoren

 

  • De student kan complexe informatie overtuigend en doeltreffend via een presentatie overbrengen, waarbij hij interactief kan schakelen tussen de verschillende aanwezige publieksgroepen en aanwezige geanticipeerde en onverwachte sentimenten.

Bewijs

De student kan complexe informatie overtuigend en doeltreffend via een presentatie overbrengen, waarbij hij interactief kan schakelen tussen de verschillende aanwezige publieksgroepen en aanwezige geanticipeerde en onverwachte sentimenten.

Voor deze indicator, ga ik even naar mijn professionele leven.

 

Ik ben al vier jaar actief als baristatrainer. Naast het opleiden van mensen die in de koffie gaan werken, geef ik ook workshops aan geïnteresseerden. Dit doe ik twee keer per week. Hier moet naast alleen koffie zetten, ook een presentatie gegeven worden van waar koffie vandaan komt, welke verschillende soorten koffie er zijn, wat specialtykoffie is en hoe het gezet moet worden. Dit is allemaal redelijk complexe informatie voor mensen die nooit hebben stilgestaan bij het proces van koffie verbouwen en het zetten. Het zijn ook allemaal verschillende soorten mensen die eropaf komen. Het kunnen mensen zijn die al wat van koffie afweten, maar het kunnen ook mensen zijn die gewoon een avond uit zijn.

Reflectie

Complexe informatie aan een groep geven die zo divers is, simplificeren is een vak apart. Het is moeilijker dan dat het eruit ziet. In het begin heb ik hier heel erg mee geworsteld. Na een tijdje de workshops geven en oefenen, heb ik het uiteindelijk geperfectioneerd. Het leukste is dat zowel het verhaal als de personen nooit hetzelfde zijn. Zo zit er elke workshop weer een hele andere dynamiek in, waarmee je toch nog wel per geval moet kijken hoe er ingespeeld moet worden. Deze kunst heb ik dankzij de workshops volledig onder de knie gekregen. Een valkuil voor mij is wel dat ik soms net iets te veel informatie kan geven, omdat ik het ook leuk vind om mensen op te leiden. Dit is niet alleen in mijn werk, maar dat is ook bij het geven van presentaties van school. Zo kan ik gemakkelijk drie kwartier volpraten, terwijl er maar tien minuten gegeven wordt om de presentatie te doen.

 

Ik kan gerust zeggen dat ik hier ook een 9 op kan scoren. Als het echt moet, kan ik mijn verhaal wel heel kort houden. Echter moet ik mijzelf wel dan afremmen om niet te veel te gaan vertellen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb